Uutiset

Täältä löydät ajankohtaisia uutisia ja artikkeleita.

Raide-Jokerin koeajot etenevät aikataulussa – samalla varaudutaan liikennöinnin alkamiseen jo syksyllä 2023

Raide-Jokerin linjan ensimmäisen alueen koeajot Roihupellon varikolta Oulunkylän asemalle on saatu valmiiksi onnistuneesti ja aikataulussa.

Ratojen talvikunnossapito vaatii suunnitelmallisuutta

Jos talvi yllättää jo marraskuussa tai takatalvi iskee huhtikuussa, NRC Groupin kunnossapidossa siihen on valmistauduttu. Mitä kaikkea ratojen talvikunnossapitoon kuuluu?

Käytetyt rautatiemateriaalit kierrätettiin radasta toiseen

Niinisalo–Parkano -rataosuuden ylläpitokorjaus valmistui syksyllä. Projektissa letitettiin 37 kilometriä kiskoja, joiden korjauksessa hyödynnettiin kierrätettyä rautatiemateriaalia.

NRC Groupin liikevaihto vahvassa kasvussa

NRC Groupin liikevaihto oli 198 miljoonaa euroa ja kasvoi ennätykselliset 17 % kolmannella vuosineljänneksellä, verrattuna viime vuoden samaan ajanjaksoon. Projektit toteutettiin suunnitellusti ja näin saavutettiin vahva tulos, huolimatta globaalista talouden epävarmuudesta. Liikevoitto (EBITA*) 9,3 miljoonaa euroa laski hieman verrattuna viime vuoden 9,9 miljoonaan euroon.

Tampereen raitiotien työt edenneet suunniteltua nopeammin

Vastaamme päällysrakennetöistä Tampereen Raitiotieallianssissa, jossa raitiotien rakentaminen on edennyt jopa suunniteltua nopeammin. Tampereen raitiotien osalle 2 (Pyynikintori–Lentävänniemi) on asennettu raiteita jo lähes kolme kilometriä. Pyynikintori–Santalahti -osuudella raideasennukset ovat valmiit ja syyskuussa asennettiin ensimmäisiä kiskoja myös Hiedanrannan alueelle: alkuperäisen tavoitteen mukaan Hiedanrantaan oli tarkoitus asentaa kiskoja vasta tulevana vuonna.

Raide-Jokerin loppusuora etenee – kiskot ja varikko valmistuivat

Allianssilla toteutettavaa uusi raitiolinja Raide-Jokeri etenee aikataulussa. Rakennustyöt ovat jo loppusuoralla, sillä kesällä saatiin valmiiksi pikaratikan kiskot ja varikko. Uudella varikolla on parhaillaan käynnissä tekninen koeliikenne, joka etenee varikolta Raide-Jokerin reitille marraskuussa. Rakennustöistä on vielä jäljellä viimeisteleviä töitä.

Tampereen raitiotiehanke etenee suunnitellusti

Rakennamme Tampereella raitiotietä osana Raitiotieallianssia. Raitiotieallianssi toteuttaa Tampereen raitiotien osat 1 ja 2. Osa 1 (keskusta-Hervanta, Tays - Hatanpään valtatie) toteutettiin vuosina 2017–2021 ja liikennöinti tällä osalla käynnistyi vuoden 2021 elokuussa. Osa 2 Pyynikintori-Lentävänniemi rakennetaan kahdessa osassa siten, että alkuosuudella Pyynikintori–Santalahti liikennöinnin on tavoite alkaa elokuussa 2023. Osuudella Santalahti–Lentävänniemi rakentamistyöt käynnistyivät keväällä 2022. Tämän osuuden tavoitteena on olla valmis vuodenvaihteessa 2024 - 2025.

Uusi rautatiemateriaalien asiakasportaali otettiin käyttöön loppukeväällä

NRC Group vastaa valtaosasta Suomen rautatiemateriaalien palveluista. Uusi asiakasportaali selkeyttää materiaalien tilausta ja hallintaa.

Analyytikko ohjaa kohti kestävämpää ratarakentamista

Raideliikenne on tunnetusti ympäristöystävällinen ja pienipäästöinen vaihtoehto, mutta raiteiden rakentamisesta syntyy varsin painava hiilijalanjälki. NRC Groupissa sitä kevennetään muun muassa alati tehokkaammalla rakennusmateriaalien ja komponenttien kierrätyksellä sekä optimoimalla kuljetuksia ja työkoneiden käyttöä. Avuksi tarvitaan kuitenkin päästödataa, jota seuloo turvallisuus-, laatu- ja ympäristöanalyytikko Ville Vainiomäki.

IT-laitteiden entistä tehokkaampi hyödyntäminen pienentää päästöjä, energiankulutusta ja elektroniikkajätteiden määrää

NRC Group on sitoutunut 3stepIT:n elinkaarenhallintamalliin, mikä tarkoittaa entistä tehokkaampaa IT-laitteiden hyödyntämistä. Näin pienennetään päästöjä, energiankulutusta ja elektroniikkajätteiden määrää.

NRC Group ja Fluent Progress yhteistyöhön

NRC Group ja Fluent Progress syventävät yhteistyötään. Fluentin tuotannonohjaussovellus mahdollistaa tiedolla johtamisen yhteisen reaaliaikaisen tilannekuvan avulla. Tavoitteena on laajentaa Fluentin tuotannonohjauksen ja asiantuntijapalveluiden käyttö kaikkiin NRC Groupin rautatierakentamisen projekteihin vuoden 2022 aikana ja laajentaa tulevaisuudessa sovellus laajasti liiketoimintaa tukevaksi.

NRC Group jatkoi positiivista kehitystä vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä

NRC Group jatkoi positiivista kehitystä vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Yhtiö paransi tulostaan, kassavirtaansa ja saavutti 7 % orgaanisen kasvun. Keskittyminen oikeiden projektien voittamiseen oikeaan hintaan, projektien tehokkaaseen toteutukseen ja riskien hallintaan, tuottavat selvästi tuloksia.

Pauliina Pykälä NRC Groupin uudeksi Brändi- ja viestintäjohtajaksi 1.5.2022 alkaen

Pauliina Pykälä aloittaa 1.5.2022 NRC Groupin Suomen maayhtiön brändi- ja viestintäjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Pauliinan vahva osaaminen yritysviestinnästä, muutosjohtamisesta ja brändin hallinnasta rakennusalalla tukevat erinomaisesti strategisia tavoitteitamme.

Haapajärven ja Oulaisten uusien raakapuun kuormauspaikkojen rakentaminen on alkanut

NRC Group rakentaa Haapajärvelle ja Oulaisiin uudet raakapuun kuormauspaikat. Projektissa Haapajärvelle rakennetaan uusi kuormauspaikka, sisältäen pohja- ja maarakennustyöt, ratarakentamisen, sähköistyksen, siltatyöt, kaksi uutta raidetta ja vaihdetta, sekä yhteyden nykyiseen rataan. Oulaisiin rakennetaan uusi kuormauspaikka noin kilometrin päähän nykyisestä kuormauspaikasta sisältäen pohja- ja maarakennustyöt, ratarakentamisen, sähköistyksen sekä turvalaitteet. Projektin arvo on noin 19,8 miljoonaa euroa.

Radan kunnossapitäjän kesä on kiireistä aikaa

NRC Group kunnossapitää laajaa osaa Suomen rataverkosta raiteiden, turvalaitteiden ja siltojen osalta. Kesäisin keskitytään tarkastuksiin, raiteiden tukemiseen ja radan eri osien huoltamiseen.

Raitiotien sähkörakentaminen ja tekninen järjestelmäosaaminen ovat vahvuuksiamme

Sähkö- ja tekniset järjestelmät ovat kokonaisuus, jonka hallinnalla varmistetaan raitiotien sujuva liikennöinti.

Suomessa NRC Group nosti kannattavuutensa alan huipputasolle 8,1 prosenttiin

Vahva kannattavuus Suomessa muodostui muun muassa rautatierakentamisen kannattavuuden parantumisesta, sekä onnistuneesti toteutetuista raitiotierakentamisen projekteista.

NRC Group vähensi päästöjään 13 % vuonna 2021

Missiomme mukaisesti luomme ihmisiä ja yhteiskuntaa liikuttavaa infraa, joka ylittää odotukset niin tänään kuin huomennakin. Jatkamme kestävän kasvun strategian toteuttamista edistäen ilmastoystävällisiä ratkaisuja ja tekemällä proaktiivisesti töitä toimialan päästöjen nollaamiseksi. Kasvavat vaatimukset yhä kestävämmän ja toimivamman kaupunkiympäristön rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi tarjoavat NRC Groupille monipuolisia mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa.

Yhteistyö edistää lean-rakentamisen käytäntöjä alalla

NRC Group on mukana edistämässä alan käytäntöjä. Lean-rakentamista on Suomessa edistänyt LCI Finland ry (Lean Construction Institute), jonka nyt käynnissä oleva RAIN2-hanke on koko rakennusalan yhteinen kehityshanke.

Kruunusillat-allianssissa on käytössä vastuullista rakentamista edistävä CEEQUAL -järjestelmä

NRC Groupissa vastuullisuus on vakiintunut osaksi rakentamisen hankkeita. Vastuullisuuden toteutumista edesauttavat erilaiset sertifikaatit ja luokitusjärjestelmät, jotka edellyttävät konkreettisia tekoja ja jatkuvaa seurantaa. Infrarakentamisen puolella käytössä on esimerkiksi kansainvälinen Ceequal-luokitusjärjestelmä. Myös Kruunusillat-allianssi on ottanut Ceequal-järjestelmän käyttöön, toisena hankkeena Suomessa.

Ratarakentamisen kestävä tulevaisuus vaatii tekoja jo nyt

NRC Group on Suomen suurin radanrakentaja ja johtava toimija rautatiemateriaalien hankinnassa. Niissä huomio kiinnittyy entistä enemmän materiaalien kierrättämiseen ja elinkaariajatteluun.

Työuran alussa hyvällä asenteella ja yhteistyötaidoilla pääsee jo pitkälle

Raideinfra-alalle ja töihin NRC Groupille ei ole vain yhtä mahdollista reittiä. Henkilöstöä koulutetaan paljon mm. raideturvallisuuteen, -rakentamiseen ja -kunnossapitoon. Tämä antaa mahdollisuuksia oppia ja perehtyä raidealaan monenlaisella osaamisella ja koulutustaustalla.

Tampereella raitioteiden kunnossapito hoituu jo rutiinilla

Upouuttakin raitiotietä täytyy kunnossapitää alusta saakka. Tampereella NRC Group huolehtii raitiotiejärjestelmän kunnossapidon lisäksi rataa ympäröivistä varusteista ja puhtaanapitotehtävistä.

Ratarakentajaksi käytännön kautta ja kokeneemman kainalossa

Käynnissä tai suunnitteilla olevat ratahankkeet tarjoavat alan ammattilaisille töitä vuosiksi eteenpäin. Uudet osaajat on kuitenkin koulutettava yrityksissä. Jyväskyläläinen Sami Heikkinen perehtyy ratarakentamisen ja turvalaitetöiden saloihin NRC Groupilla työnjohdon ja asentajien opastamana.

Olemme aloittaneet Kouvolan käyttökeskusalueen sähkökunnossapitotyöt

Työntäyteinen valmistautumisjakso on saatu onnistuneesti päätökseen, ja operatiivinen toiminta Itä-Suomen alueella on alkanut tammikuussa. Työsuunnitelmat on lyöty lukkoon, ja sähkökunnossapidon henkilöstö on valmiina töihin.

NRC Group aloittaa Raitiotieallianssin osapuolena raitiotien toteuttamisen Tampereella Santalahdesta-Lentävänniemeen

NRC Group aloittaa Raitiotieallianssin osapuolena raitiotien toteuttamisen Tampereella Santalahdesta-Lentävänniemeen. NRC Groupin osuus 22.12. 2021 allekirjoitetusta sopimuksesta on noin 25 miljoonaa euroa. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi 16.12.2021 Näsisaaren täyttölupaa koskevan valituksen ja työ voidaan aloittaa viipymättä, kun siihen liittyvät valmistelut on tehty; arviolta helmikuussa 2022.

Toimitusjohtajan joulutervehdys: Onnistumisemme osoittavat, että olemme oikealla raiteella

Luomme ihmisiä ja yhteiskuntaa liikuttavaa infraa. Työmme tuloksia ei luovuteta vain asiakkaillemme, vaan myös tulevien sukupolvien käyttöön. Näin olemme rakentamassa tulevaisuutta ja projektiemme kautta luomassa uutta historiaa. Tänä vuonna olemme jatkaneet työtämme vuonna 2020 julkaistun strategiamme mukaisesti. Tavoitteenamme on tulevaisuudessa olla alan halutuin kumppani ja työnantaja.

Lapissa radan kunnossapidon talvikausi on pitkä ja valkoinen

NRC Group vastaa rataliikenteen sujumisesta tiukoissakin talviolosuhteissa Lapin kunnossapitoalueella. Suomen rataverkon pohjoisimmalla alueella työntekijät ovat tottuneet runsaslumiseen talveen.

NRC Group uusii Lappeenranta-Joutseno -rataosuudelle radan tukikerroksen, urakan arvo noin 4,9 miljoonaa euroa

Toteutamme Väyläviraston tilaaman 4,9 miljoonan euron arvoisen Lappeenranta-Joutseno-rataosuutta koskevan rautatierakennusurakan. Projekti pitää sisällään maanrakennustyöt, raiteen rakentamisen sekä tarvittavat sähköistysmuutostyöt. Työt käynnistyvät helmikuussa ja projektin arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2022. Projekti osa Väyläviraston Luumäki-Imatra ratahanketta.

NRC Groupin työmailla digitalisaatio parantaa laatua ja tehostaa työntekoa

Uusi teknologia ja digitalisaatio tulevat työmaillemme konkreettisesti.Tietomallinnuksen työkalu SiteVision mahdollistaa havainnollistavan ennakkosuunnittelun työmailla.

NRC Group lahjoittaa vanhat työvaatteet Kazakstaniin

Yrityskaupasta ja brändimuutoksesta johtuen käyttämättömiä työvaatteita jäi suuri määrä tarpeettomaksi. Selvitystyön myötä työvaatteet päätyivät onneksi katopaikan sijasta hyvään käyttöön.

NRC Group paransi tulostaan ja vahvisti tilauskantaansa kolmannella vuosineljänneksellä

NRC Group jatkoi kannattavuuden parantamista kolmannella vuosineljänneksellä. Konsernin liikevoitto (EBITA*) oli 102 miljoonaa Norjan kruunua (noin 10 milj. €) vuoden 2021 kolmannella vuosineljänneksellä, EBITA*-marginaalin ollessa 6,0 %, kun se samalla neljänneksellä viime vuonna oli 4,5 %. Yhtiö paransi kannattavuuttaan kaikissa toimintamaissaan Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa verrattuna samaan vuosineljännekseen viime vuonna.

Jouni Leivo aloittaa NRC Groupin talousjohtajana 1.12.2021

Jouni Leivo aloittaa 1.12.2021 NRC Groupin Suomen maayhtiön talousjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Jounin vahva osaaminen talousprosessien kehittämisestä ja kokemus infra-alalta tukevat erinomaisesti strategisia tavoitteitamme.

NRC Group pureutuu konetyön energiatehokkuuden mittauksilla hiilijalanjäljen jäljille

Noin 85 prosenttia suorista hiilidioksidipäästöistämme syntyy konetyöstä. MachineMax-pilotissa tutkimme koneidemme energiankulutusta ja etsimme mahdollisuuksia vähentää koneiden tyhjäkäyntiä.

Laatu tarkoittaa meille vastuullista toimintaa

Yli kahtasataa kulkeva, satoja tonneja painava juna vaatii laadukasta infrastruktuuria. NRC Groupilla laatu on avainasemassa kaikessa, mitä teemme.

NRC Group rakentaa uuden Liminpuron liikennepaikan Vaalaan, urakan arvo on noin 3,3 miljoonaa euroa

NRC Group rakentaa uuden Liminpuron pitkien junien kohtauspaikan Vaalaan, Oulu – Kontiomäki rataosalle. Projektin arvo on noin 3,3 miljoonaa euroa. Rakentaminen alkaa lokakuun 2021 alussa ja se valmistuu arviolta marraskuun 2022 lopussa.

Asiakkaiden tyytyväisyys NRC Groupiin säilynyt erinomaisella tasolla ‒ NPS-lukumme Suomessa on 42

Seuraamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä säännöllisesti. Viimeisin asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kesäkuussa 2021 ja kyselyn vastausprosentti oli 39 parantuen edellisestä tutkimuksesta muutamalla prosenttiyksiköllä. Asiakkaamme antoivat meille arvosanan 8,1 asteikolla 0 - 10 kysymykseen ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit NRC Groupia ystävällesi tai kollegallesi?”.

Aloitamme Kruunusillat-raitiotiehankkeen ensimmäisen vaiheen rakentamisen osana allianssia

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 25.8. vaiheistaa Laajasalon raitiotien rakentamisen ja hyväksyi raitiotien kustannusarvion. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa Kruunusillat-allianssi rakentaa raitiotieyhteyden Laajasalosta Hakaniemeen. Tavoitteena on, että raitiotien rakentaminen alkaa tänä syksynä, ja että raitiotie valmistuu vuonna 2026. Matkustajaliikenteen on suunniteltu alkavan vuonna 2027.

NRC Group paransi tulostaan ja vahvisti tilauskantaansa toisella vuosineljänneksellä

NRC Group paransi kannattavuuttaan suunnitelmien mukaisesti. Konsernin liikevoitto (EBITA*) oli 47 miljoonaa Norjan kruunua (noin 5 milj. €) vuoden 2021 toisella neljänneksellä, EBITA*-marginaalin ollessa 3,0 %, kun se samalla neljänneksellä viime vuonna oli 27 miljoonaa Norjan kruunua (noin 3 milj. €).

NRC Group kehittää aktiivista yhteistyötään alan oppilaitosten kanssa

Monitasoisen yhteistyön tavoitteena on innostaa alalle uusia osaajia, osallistua heidän kouluttamiseensa ja tuoda työelämää lähemmäs nuoria jo opintojen aikana.

NRC Group vahvistaa asemaansa Suomen sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitäjänä

Olemme voittaneet kilpailutuksen Kouvolan käyttökeskusalueen sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapidosta vuosille 2022–2026. Sopimuksen arvo on noin 7,3 miljoonaa euroa. Sopimus alkaa tammikuussa 2022 ja valmistautuminen on jo aloitettu. Sopimus sisältää mahdollisuuden jatkaa sitä kahdella vuoden mittaisella jaksolla. Sopimuksen myötä vastuullamme on kolme neljästä Suomen käyttökeskusalueesta: Helsinki, Kouvola ja Oulu.

Ratikka on investointi puhtaampaan liikenteeseen - Tampereen Ratikka aloitti liikennöinnin

Tampereen Ratikka aloitti liikennöinnin maanantaina 9. elokuuta 2021. Tampereen raitiotien ensimmäisen osan (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) raitiotietyöt ovat valmistuneet etuajassa ja liikennöinti käynnistyy ajallaan.

NRC Group mukana uusimassa Suomen vilkkaimman tavaraliikennereitin turvalaitteita Kouvolasta Kotkaan ja Haminaan kulkevalla radalla

NRC Group on mukana uusimassa Suomen vilkkaimman tavaraliikennereitin turvalaitteet Kouvolasta Kotkaan ja Haminaan kulkevalla radalla. Urakka liittyy Thales Groupin ohjaus- ja turvalaitteiden laitetoimitukseen, jossa NRC Group vastaa aliurakoitsijana ulkolaitteiden asennustöistä. Urakka on osa Väyläviraston laajempaa perusparannushanketta.

Raide-Jokerin uudet ratkaisut ovat tulevaisuuden raitiotierakentamista

Raide-Jokeri valmistuu etuajassa ja pysyy budjetissa hyvän yhteistyön, perusteellisen ennakkosuunnittelun ja rakennusaikana tehtyjen uusien ratkaisujen johdosta. NRC Groupilla on Suomessa 150 vuoden kokemus ratojen rakentamisesta mukaan lukien raideliikenteen sähköistämisestä ja ohjausjärjestelmistä.

NRC Group vastaa Väyläviraston rautateiden erityismateriaalipalveluista tulevinakin vuosina

Väylävirasto kilpailutti rautateiden valtakunnalliset materiaalipalvelut maalis-kesäkuussa. NRC Group jatkaa palveluntuottajana myös tulevina vuosina. Samalla aloitetaan yhteinen kehitystyö, kuten tietojärjestelmän päivitysprojekti. Materiaalihankinnoissa korostetaan toimitusvarmuutta ja elinkaaritehokkuutta.

Tampereesta elokuussa Suomen toinen ratikkakaupunki –NRC Group raitiotietöiden ytimessä

Tampereen Raitiotieallianssi on ollut monivaiheinen hanke, joka tuo kaupunkiin aivan uuden joukkoliikennejärjestelmän. Hankkeen ensimmäinen osa valmistuu etuajassa elokuussa ja alittaen sille asetetun tavoitekustannuksen noin 30 miljoonalla eurolla. NRC Groupin vahvuutena Tampereen projektissa ovat raitioteiden päällysrakenteet ja tekniset järjestelmät.

Lapin rataverkon kunnossapidossa huomioidaan alueen teollisuuden kasvu

NRC Group huolehtii seuraavien viiden vuoden ajan Suomen rataverkon pohjoisimmasta kunnossapitoalueesta, joka ulottuu Oulusta Kolariin ja idässä Kemijärven Patokankaalle. Lapin suvi on lyhyt, ja siksi kesän työkausi on Lapin kunnossapitoalueella kiireistä aikaa.

Koulutamme koko henkilöstömme vastuullisuuteen tämän vuoden aikana

NRC Group aloitti toukokuussa 2021 koko henkilöstön kattavan vastuullisuussertifioinnin ja liittyi YK:n Global Compactin jäseneksi. Tavoitteena on, että kaikki 2000 NRC Groupilaista suorittavat vastuullisuuden peruskurssin vuoden 2021 aikana.

NRC Group kunnossapitää Pohjois-Suomen rataverkon kunnossapitoalueita 9 ja 11

Väyläviraston pohjoiset rataverkon kunnossapitoalueet 9 ja 11 ovat olleet NRC Groupin vastuulla marraskuusta 2020 asti. Alueet sisältävät liikennemääriltään hyvin vaihtelevia rataosuuksia. Ennakoivalla ja oikein kohdistetulla kunnossapidolla henkilö- ja tavaraliikenne saadaan kulkemaan sujuvasti joka säällä.

Joensuun perinteikäs ratapiha uudistuu junaliikenteen ehdoilla

Joensuun ratapihan täydellinen uudistaminen käynnistyi toukokuun alussa. Seuraavien vuosien aikana ratapihalle rakennetaan uutta junanrataa, esteettömiä kulkureittejä ja turvalaitetekniikkaa. Noin viiden kilometrin laajuinen työmaa valmistuu vaihe kerrallaan junaliikenteen ehdoilla.

NRC Groupin uusi riskienhallintamalli tulee lähelle projektien arkea

NRC Groupin uusi riskienhallintamalli otettiin käyttöön Suomessa viime kesänä. Kunnossapito- ja rakentamisprojekteilta saatujen kokemusten mukaan uusi toimintamalli pureutuu systemaattisesti projektitoiminnan ytimeen.

NRC Group peruskorjaa Kemissä Suomen sähkönsiirtoverkon kriittistä solmukohtaa

Keminmaan sähköasema on yksi kansallisen sähkönsiirron solmukohdista. Peruskorjauksessa uusitaan yli 100 kilometriä kaapelia ja satoja komponentteja keskellä hankia ja paukkupakkasia. Tavoitteena on taata sähkönsiirron kapasiteetti ja toimitusvarmuus vuosikymmeniksi.

Olemme saavuttaneet Nolla tapaturmaa -foorumin tasoluokituksen 3

NRC Group on saanut tunnustuksen pitkäjänteisestä turvallisuustyöstään saavuttamalla Nolla tapaturmaa –foorumin tasoluokituksen 3 – Suuntana maailman kärki. Tasoluokitukset myönnetään työturvallisuuden parantamisesta vuosittain. Tänä vuonna tasoluokituksen sai 87 työpaikkaa ja näistä 33 pääsi nollan tapaturman tavoitteeseen vuonna 2020.

NRC Groupin vastuullisuusraportti 2020 on julkaistu

NRC Group on nyt julkaissut ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa, jossa kerrotaan sidosryhmille merkittävien vastuullisuusteemojen käsittelystä ja niihin liittyvistä saavutuksista vuodelta 2020. Raportti on GRI-standardien mukaisesti laadittu ja ulkopuolisen tahon tarkastama, ja siihen sisältyy GRI-sisältöindeksi.

NRC Group on voittanut uuden urakan Joensuun ratapiha -hankkeeseen liittyen

Väyläviraston hankkeessa Joensuun ratapihan toimintavarmuutta parannetaan uusilla turvalaitteilla ja liikenteen hoitoraiteella. Junaliikenteen täsmällisyyttä kehitetään muun muassa pääraiteen siirrolla, henkilö- ja tavaraliikenteen eriyttämisellä ja sähköistyksillä. Hankkeeseen liittyen olemme tänään saaneet Väyläviraston hankintapäätöksen 42 miljoonan euron urakkakokonaisuudesta.

Uusi työterveys- ja työturvallisuussertifikaatti lisää työntekijöiden kuuntelua ja osallistumista

Tavoitteet koetaan yhteisiksi koko talossa. Vuosi sitten NRC Group Finland alkoi soveltaa kansainvälistä ISO 45001 -standardia. Se sertifioitiin tämän vuoden alussa, mikä vahvistaa yhtiön ennestään vastuullista toimintaa.

Haapamäen tähtenä tunnetulla rataverkon kunnossapitoalueella huolletaan suuri määrä lyhytkiskoraiteita ja tasoristeyksiä

NRC Group vastaa tällä hetkellä Haapamäen tähtenä tunnetusta Suomen rataverkon kunnossapitoalueesta viisi. Radalla on poikkeuksellisen paljon tasoristeyksiä ja vanhanmallista lyhytkiskoraidetta. Ammattilaiset varmistavat tasaisen ja varman kyydin niin junamatkustajille kuin raakapuukuljetuksille, muun muassa Äänekosken biotuotetehtaalle.

Olemme voittaneet Oulun rautatieaseman turvalaiteurakan

Olemme tänään saaneet Väyläviraston hankintapäätöksen liittyen Oulun rautatieaseman uuden turvalaitteiston rakentamisurakkaan. Hankkeen arvo on 4,8 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan joulukuussa 2023. Hankkeessa kehitetään Pohjois-Suomen rataverkkoa ja varmistetaan ihmisten, tavaroiden sekä näiden myötä koko yhteiskunnan sujuva ja turvallinen liikkuminen.

NRC Group on voittanut uuden urakan Luumäki-Imatra -ratahankkeeseen liittyen

Väyläviraston Luumäki-Imatra -ratahankkeessa kehitetään Itä-Suomen rataverkkoa ja varmistetaan ihmisten, tavaroiden sekä näiden myötä koko yhteiskunnan sujuva ja ympäristöystävällinen liikkuminen. Hankkeeseen liittyen olemme tänään saaneet Väyläviraston hankintapäätöksen 6,25 miljoonan euron päällysrakenneurakasta.

NRC Group julkaisi tuloksensa vuoden 2020 viimeiseltä vuosineljännekseltä: Markkinanäkymät edelleen vahvat

NRC Group konsernin koko vuoden 2020 liikevaihto oli 6,5 miljardia Norjan kruunua (noin 635 milj. €), mikä on 4 % enemmän kuin vuonna 2019. Liikevoitto (EBITA*) oli 50 miljoonaa Norjan kruunua (noin 4,9 milj. €), kun se vuonna 2019 oli 55 miljoonaa Norjan kruunua (noin 5,4 milj. €). EBITA-marginaali oli 0,8 % vuonna 2020 ja näin ollen linjassa 21. tammikuuta 2021 julkaistun tulosennusteen kanssa.

Infrarakentamisen kiertotalous kehittyy: Tampere–Seinäjoki-radalla uusiokäytetään satoja tuoteosia

NRC Group sai vuoden 2020 aikana uuden ympäristöohjelman, jonka myötä aloitettiin muun muassa yrityksen energiankulutuksen seuranta liiketoiminnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Konkreettisiin ilmastotekoihin on päästy esimerkiksi Väyläviraston ratahankkeessa, jossa puretusta turvalaitejärjestelmästä kierrätetään alumiinisia ratalaitekaappeja ja muita metalliosia.

NRC Group toteutti syksyllä 2020 laajan ratapölkkyjen vaihtoprojektin

NRC Groupin pölkynvaihtoprojektissa vaihdettiin yhteensä huimat 15 500 ratapölkkyä Etelä-Suomen alueella, jotta rautatiet pysyvät liikennekelpoisina.

Kruunusiltojen rakentamisen suunnittelu etenee, toteutusvaihe alkaa tänä vuonna

Kruunusillat-yhteys yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Hankkeen suunnittelu etenee vauhdilla, ja rakentaminen on tarkoitus aloittaa valmistelevina töinä keväällä 2021.

Katariina Nilsson NRC Groupin Materiaalit-divisioonan johtajaksi

Katariina Nilsson aloittaa 1.3.2021 NRC Groupin Suomen maayhtiön Materiaalit-divisioonan johtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Katariinan vahva kokemus raideliikenteen vastuutehtävistä sekä liiketoiminnan kehittämisen tehtävistä tukevat erinomaisesti kasvustrategiaamme.