Pirkkala–Linnainmaa-raitiotielle ensimmäiset kiskot – NRC Groupin päällysrakenneosaaminen hankkeen ytimessä

NRC Group on mukana Tampereen Ratikan rakentamistöissä, joissa saavutettiin syyskuun alussa tärkeä etappi. Uuden Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäiset raitiotiekiskot on asennettu Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteykseen. NRC Group vastaa hankkeen päällysrakennetöistä. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäisessä vaiheessa kaksoisraidetta rakennetaan noin 7 kilometriä, josta tänä vuonna asennetaan noin 600 metriä.

Jaa
Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi / Wille Nyyssönen

”Radan rakentaminen etenee nyt uuteen hienoon vaiheeseen, kun aloitamme päällysrakennetyöt. Tätä ennen hankkeella on tehty paljon tärkeää valmistelutyötä maan alla, kuten putkien ja johtojen siirtäminen pois radan alta sekä uuden ratapohjan rakentaminen. Nyt raiteiden rakentaminen pääsee kunnolla vauhtiin ja alkaa näkyä myös katukuvassa. Tämä on meille merkittävä virstanpylväs matkalla kohti valmista raitiotietä", Pirkkala–Linnainmaa-allianssin päällysrakenteen projektipäällikkö Timo Kuusela NRC Groupista kertoo.

Kiskotyöt alkoivat Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksessä olevan liikenneympyrän sisäpuolella maanantaina 8. syyskuuta. Risteysalueelle asennetaan kiskoja noin 36 metriä, minkä jälkeen ratapohjan rakentamista jatketaan kohti Sorin aukiota

Rataa rakennetaan syksyn aikana Tampereella – Pirkkalaan ensimmäiset kiskot ensi vuonna

Hatanpään ja Tampereen valtateiden liittymän jälkeen kiskoja asennetaan Hatanpään valtatien ja Nuolialantien liittymässä, josta työt jatkuvat kohti Härmälää. Rataa rakennetaan parhaillaan myös Tampereen Ratikan varikolla osana varikon laajennustöitä. Myöhemmin syksyllä kiskoja on tulossa Härmälänrantaan sekä Taysin alueelle Kaupinlaaksoon. Pirkkalan puolella Partolassa raidetyöt aloitetaan näiltä näkymin ensi keväänä.

”Aloitamme raidetyöt vilkkaimmilla risteysalueilla, joissa Ratikan ja autoliikenteen reitit kohtaavat, joten töiden aikana liikenteen toimiminen ja turvallisuus ovat aina keskiössä. Valmistuessaan suurin osa raitiotiestä kulkee uudella reitillä omalla väylällään, mikä parantaa jatkossa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Radan pintamateriaaleina käytämme asfalttia, kiveystä, nurmea sekä paahdekasvillisuutta. Kaupinlaaksoon ja Härmälään rakennamme myös sepelirataa”, Kuusela selventää.

Raitiotien ensimmäisessä vaiheessa kaksoisraidetta rakennetaan noin 7 kilometriä, josta tänä vuonna on tarkoitus asentaa noin 600 metriä. Suurin osa raidetöistä painottuu vuoteen 2026. Sen jälkeen asennetaan raitiotien teknisiä järjestelmiä ja sähköratarakenteita, jotka myös ovat NRC Groupin osaamisalueita hankkeessa. Kokonaisuudessaan raitiotien ensimmäinen vaihe (Sorin aukio-Partola, Kaupin kampus-Ruotula) valmistuu vuonna 2028, kun rata sekä kaikki sen järjestelmät on asennettu ja koeajettu.

Pirkkala–Linnanmaa-raitiotie

  • Raitiotielle rakennetaan kaksoisraidetta yhteensä 13,6 km, josta ensimmäisessä vaiheessa (Sorin aukio–Partola sekä Kaupin kampus–Ruotula) tehdään noin 7 km.
  • Kaksoisraide tarkoittaa kahta vierekkäistä raidetta, eli neljää vierekkäistä kiskoa.
  • Ensimmäisenä rakentamisvuonna (2025) kaksoisraidetta asennetaan noin 600 metriä.
  • Rata kostuu kiintoraiteesta tai sepeliraiteesta. Kiintoradan pintamateriaalina käytetään asfalttia, kiveystä, nurmea tai paahdekasvillisuutta.
  • Raitiotie kulkee pääosin omalla väylällään risteyksiä ja muutamia katuosuuksia lukuun ottamatta.
Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi/Wille Nyyssönen
Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi/Wille Nyyssönen
Kuva: Tampereeen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi/Wille Nyyssönen
Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi/Wille Nyyssönen
Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi/Wille Nyyssönen
Lue lisää projektista
Tampereen Ratikka: Pirkkala-Linnainmaa-allianssi