Kruunusillat-allianssi rakentaa Helsingissä Laajasalon ja Hakaniemen välisen raitiotieyhteyden, Merihaansillan, Hakaniemen sillan, Näkinsillan sekä raitiotien varrella olevia katurakennushankkeita. Noin 9 kilometrin pituinen Kruunusillat-raitiotieyhteys yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Hanke vaikuttaa suurilla silloillaan merkittävästi kaupunkikuvaan ja muovaa pääkaupungissa liikkumista. Vierailimme Kruunusillat-Allianssin työmaalla tutustumassa meneillään oleviin työvaiheisiin.
Vuonna 2021 käynnistynyt rakentaminen tehdään osaprojekteissa, joihin kuuluvat Hakaniemen alue ja saaret. Lisäksi projektissa on teknisiä osia osaprojekteja, joihin kuuluvat ratarakentaminen, ratasähkö sekä sillat ja vesirakentaminen.
Hakaniemen läpi kulkee päivittäin noin 40 000 ajoneuvoa, jonka lisäksi alueella liikkuu paljon myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.
– Hankkeessa panostetaan kaikille tienkäyttäjille sujuviin ja turvallisiin kulku- ja ajoreitteihin rakennustöiden aikana. Kruunusillat onkin ehdolla Helsingin kaupungin järjestämässä vuoden katutyömaa 2023 -kilpailussa, iloitsee Kruunusillat-allianssin projektinjohtaja projektipäällikkö Laura Saarlo NRC Groupilta.
Meri haastaa rakentajat
Elinkaarensa päähän tullut Hakaniemen silta puretaan, kun viereen nouseva uusi silta valmistuu ja liikenne siirtyy kulkemaan sitä pitkin kevään 2024 aikana.
– Tämän jälkeen voidaan aloittaa vanhan sillan purkaminen, josta tekee erityisen haastavaa se, että sillan purku tapahtuu osittain veden päällä. Meren läheisyys tekee myös uuden sillan rakentamisesta työmaan näkökulmasta ainutlaatuista ja välillä haastavaakin. Lisäksi se luo myös omanlaisensa vastuullisuusvaatimukset, kertoo NRC Groupin projektipäällikkö Jussi Kainulainen.
Uuden sillan vieressä olevaa raidetta rakennetaan tällä hetkellä molemmin puolin. Työvaiheet vaativat runsaasti yhteistyötä ja yhteensovittamista eri tekniikkalajien kanssa, koska alueella tehdään muun muassa merkittäviä kunnallistekniikan töitä samaan aikaan.
Yksi hankkeen silloista valmistui kesäkuussa, kun täysin uudistettu ja alituskorkeudeltaan korkeampi Näkinsilta otettiin käyttöön. Uusimisen ajan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä palvellut väliaikainen, pohjoispuolella sijaitseva neljä metriä leveä ylikulkusilta puolestaan purettiin.
Kruunusillat-allianssissa panostetaan vahvasti vastuullisuuteen
Kruunusillat halutaan toteuttaa vastuullisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, ja hankkeen vastuullisuutta mitataan kansainvälisen BREEAM Infrastructure -luokitusjärjestelmän avulla.
– Tavoitteena on ottaa vastuullisuus huomioon poikkeuksellisen kattavasti. BREAAMin avulla vastuullisuuden seuranta on systemaattista hankkeen jokaisessa vaiheessa strategiasta suunnitteluun ja rakentamiseen, kertoo NRC Groupin projektipäällikkö Laura Saarlo, joka toimii hankkeen toisena virallisena BREAAM-arvioijana.
BREAAM ohjaa vahvasti tulevaisuuteen varautumiseen – oli kyseessä sitten ilmastonmuutoksen vaikutukset tai lähiympäristön kehittyminen. Uudet liikenneyhteydet sovitetaan mahdollisimman hyvin rakennettavaan ympäristöön, ja kiertotaloutta edistetään esimerkiksi materiaalivalintojen kautta.
– Osa Kruunusillat-hankkeen materiaaleista, kuten teräspontit, aidat, raskasesteet sekä ajosillat, on kierrätetty Raide-Jokeri-hankkeelta, jatkaa Saarlo.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat NRC Group Finland Oy, Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Lue lisää Kruunusilloista Helsingin kaupungin sivuilta.