Olemme hankkineet liikkuvaan ratakalustoomme uuden System 7 -tukemiskoneen, joka vahvistaa yhtiömme resursseja rautateiden rakentamisessa ja kunnossapidossa. Uusi kone korvaa entisen vaihteentukemiskoneen ja parantaa samalla tukemiskaluston energiatehokkuutta ja toimintavarmuutta.
System 7 -vaihteentukemiskone on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja koko pohjoismaissa
“Keskeinen tavoitteemme on jatkaa merkittävänä toimijana sekä ratojen kunnossapidossa että uusissa radan rakentamisprojekteissa myös tulevaisuudessa. Tämän vuoksi uusimme strategisesti merkittävää kalustoamme määräajoin”, toteaa Katariina Nilsson, NRC Groupin pohjoismaisten kalustopalveluiden johtaja.
Raiteen tukemisella tarkoitetaan raiteen rakentamista tai palauttamista haluttuun vaaka- ja pystygeometriaan. Tukeminen perustuu raiteen nostoon ja raidesepelin uudelleentiivistämiseen ratapölkkyjen alle. Rautateiden sepeliradat tuetaan työhön erityisesti tarkoitetuilla raiteentukemiskoneilla, jotka tiivistävät raidesepelin ratapölkkyjen ympärille ja asemoivat raiteen oikeaan asemaansa millimetrin tarkkuudella. Tuenta on osa sepeliraiteen rakentamis- ja kunnossapitotyötä, jonka avulla varmistetaan junaliikenteen toimivuutta ja turvallisuutta.
Energiatehokas edelläkävijä Suomessa ja pohjoismaissa
NRC Groupin uudessa System 7 -vaihteentukemiskoneessa on päästöluokitusten vaatimukset täyttävä moottori sekä energiatehokkuutta edistäviä ratkaisuja kuten omat aurinkopaneelit.
”Koneessa on myös uutta teknologiaa, jolla pystymme mittaamaan sepelikerroksen kuntoa ja tämän tiedon avulla kohdentamaan raiteen tukemistoimia mahdollisimman tehokkaasti. Kone on rakenteellisten ratkaisujen osalta lisäksi selvästi helpompi huoltaa kuin nykyiset koneemme. Tämä luonnollisesti helpottaa myös omien työntekijöidemme arkea”, Nilsson lisää.
System 7 -vaihteentukemiskoneen myötä Suomen rautateillä tulee liikkumaan kaikkein uusinta tukemistekniikkaa.
”Olemme rohkeasti uskaltaneet olla edelläkävijöitä koneen valinnassa. Odotan innolla asiakkaidemme ja käyttäjiemme kokemuksia uudesta koneesta sekä yhteistyön jatkoa koneen toimittajan kanssa”, Katariina Nilsson iloitsee.
Moderni ja energiaa säästävä jättiläinen
Uudella System 7 -tukemiskoneella on pituutta yli 32 metriä ja painoa 116 tonnia. Kone pystyy tunnissa tukemaan jopa noin 650 metriä suoraa linjaraidetta tai yhden vaihdealueen, jossa raiteet risteävät. Kone poikkeaa NRC Groupin nykyisistä tukemiskoneista erityisesti tukemisaggregaattien ja työnjäljen mittausjärjestelmän osalta.
System 7 tuottaa tukemisvoimat pelkästään hydrauliikan avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että koneen aggregaateissa ei ole perinteistä epäkeskoakselia, joka pyörii jatkuvasti, kun kone on työskentelykäytössä.
”Tästä ominaisuudesta saadaan merkittävää energian säästöä. Lisäksi aggregaattien mekaaninen kuluminen on 70 prosenttia pienempi perinteisiin aggregaatteihin verrattuna”, kertoo NRC Groupin kalustopäällikkö Tapani Saarinen.
Uutta on myös se, että työnjäljen mittaus perustuu peilien ja lasersäteiden havainnointiin, ei perinteisiin mekaanisiin vaakoihin ja mittalankojen asemiin.
”Hydraulisesti toimiva aggregaatti mahdollistaa puristusvoimien ja -aikojen muutosten vertailun tukikerroksen joustavuuteen. Tämä ominaisuus tuo lisäarvoa asiakkaalle, kun tukikerroksen laatua vertaillaan tukemiskertojen välillä”, Saarinen painottaa.
Suomessa rautatieradan tukikerros rakennetaan tyypillisesti karkearakeisesta raidesepelistä. Tukikerroksen tarkoituksena on tukea raidetta sivu- ja pystysuunnassa, pitää se geometrisesti oikeassa asennossa ja asemassa sekä jakaa liikennekuormitus radan alusrakenteelle.
Huolellinen suunnittelu varmistaa käyttöönoton
Radoilla liikkuvan kaluston hankintaprosessi on pitkä ja sisältää useita vaiheita. Uuden tukemiskoneen tekniset määrittelyt tehtiin NRC Groupissa jo kesällä 2022.
”Investointiesitys laadittiin saman vuoden syksyllä ja tarjouskilpailuun edettiin loppuvuodesta 2022. Toimittajaksi valikoitui itävaltalainen System 7, jonka kanssa hankintasopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2023”, Tapani Saarinen mainitsee.
Myös tukemiskoneen käyttöönottoon on valmistauduttu huolellisesti jo pitkään ennen kuin kone lähti Itävallan tehtaalta Antwerpenin sataman kautta kohti Suomea.
”Olemme pitäneet valmistajan kanssa viikoittain yhteistyöpalavereita, seuranneet koneen valmiusasteen etenemistä ja laatineet koneen vaatiman hyväksytysmenettelyn dokumentteja. Liikennöinti Suomen rataverkolla edellyttää monitahoista viranomaisyhteistyötä mm. Traficonin kanssa sekä kansallisten ja EU-tasoisten menettelyjen ja tarkistusten läpivientiä. Käyttöönottoon on valmistauduttu myös kouluttamalla henkilöstöä sekä valmistajan tehtaalla että koeajoissa Pieksämäellä”, Saarinen toteaa.
Ensimmäisiin varsinaisiin tukemistöihin koneella on päästy syyskuussa jo kunnossapitoalueilla 11 ja 12 Pohjois-Suomessa sekä radan rakentamistöissä Jyväskylässä.
”Kokemukset ovat olleet erinomaisia. Olemme todella ylpeitä, että voimme tarjota sekä ratojen rakentamiseen että kunnossapitoon nyt uusinta tekniikkaa ja osaamista”, Saarinen iloitsee.
System 7 – vaihteentukemiskone, tekniset tiedot ja ominaisuudet
- Pituus 32,5 metriä, paino 116 tonnia
- Raideleveys 1524 mm
- Hydraulisesti toimiva aggregaatti
- Omat aurinkopaneelit lisäsähkön tuottamiseen
- Ominaisuudet, joiden avulla pystytään mittaamaan raidesepelikerroksen kuntoa
- Pystyy tunnissa tukemaan rautatien suoraa eli linjaraidetta jopa 650 metriä tai koko vaihdealueen, jossa raiteet risteävät ja junakalusto voi vaihtaa raidetta.