NRC Groupille 9,4 miljoonan euron jatkosopimus Pohjois-Suomen rataverkon kunnossapidosta

NRC Group ja Väylävirasto ovat solmineet kaksivuotisen jatkosopimuksen Pohjois-Suomen rataverkon kunnossapitoalueesta 9, joka kattaa pääradan Kokkolasta Ouluun sekä rataosuudet Tuomioja-Raahe ja Ylivieska-Iisalmi. Sopimuksen arvo on 9,4 miljoonaa euroa ja se on voimassa 1.11.2026 alkaen vuoden 2028 loppupuolelle. 

Suunnitelmallinen kunnossapito parantaa radan geometriaa, lisää henkilöliikenteen matkustusmukavuutta ja pidentää ratainfran elinkaarta. Lisäksi junaliikenne pystyy kulkemaan ilman turhia nopeusrajoituksia.

Jaa

”Uusi sopimus on osoitus NRC Groupin vahvasta roolista infran kunnossapitäjänä Suomessa.  Kunnossapito on ydinosaamistamme, ja varmistamme laadukkaalla ja kunnianhimoisella tekemisellä junaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Pohjois-Suomessa jatkossakin”, NRC Groupin Rautatiet-divisioonan johtaja Mikko Mäkelä toteaa. 

Kunnossapito suunnitellaan huolellisesti ennakkoon

Kunnossapitoalue 9 sisältää liikennemääriltään hyvin vaihtelevia rataosuuksia. Kokkolan ja Oulun välinen rataverkko on osa Suomen nopealiikenteistä päärataa, ja rata Kokkolasta Raaheen ja Ouluun on myös tärkeä tavaraliikenneväylä. 

” Ennakoivalla ja oikein kohdistetulla kunnossapidolla saamme henkilö- ja tavaraliikenteen kulkemaan sujuvasti joka säällä. Olemme toimineet rataosan kunnossapitäjänä vuodesta 2020 lähtien, joten meillä on erinomaista kokemusta ja osaamista alueen erityispiirteistä ja kunnossapidon tarpeista”, projektipäällikkö Matias Auniola NRC Groupista kertoo. 

Kunnossapitoalueen laajuus on yhteensä noin 470 raidekilometriä ja se sisältää 370 vaihdetta sekä 159 tasoristeystä. Kokonaisuuteen kuuluvat myös radan turvalaitteet, joihin sisältyy muun muassa raidevirtapiirejä ja akselinlaskentaosuuksia. Ratapölkkyjä uusitaan vuositasolla vähintään 500 kappaletta.

”Alueella on kunnossapitotarpeiltaan hyvin erilaisia osuuksia. Päärata Kokkolasta Ouluun on vaatimuksiltaan korkeimman kunnossapitoluokan rataosuus. Yksiraiteisilla rataosuuksilla puolestaan painottuu esimerkiksi tasoristeysten kunnossapito”, Auniola toteaa.

Radan kunnossapitoon kuuluu etukäteen määritellyn huoltokierron mukaisia töitä ympäri vuoden. Korjaus- ja kunnostussuunnitelmia tarkennetaan kiskojen ultraäänitarkastusten, kävelytarkastusten ja Meeri-radantarkastusvaunun antamien geometriatietojen pohjalta. Lisäksi alueita käydään läpi yhdessä tilaajan kanssa.

Pohjoisilla kunnossapitoalueilla on yhä paljon yksiraiteisia rataosuuksia. Niiden kunnossapidon suunnittelu vaatii tarkkuutta ja ammattitaitoa, sillä työt on ajoitettava tarkasti junaliikenteen ehdoilla. Keväälle ja syksylle on kunnossapitoalueelle ajoitettu pidemmät työikkunat, jolloin liikenteen ollessa tauolla pystytään huoltamaan laajempia kokonaisuuksia kerralla.

Peruskunnossapito painottuu kesään, talvella varmistetaan liikenteen toimivuus ja turvallisuus

Pääosa kunnossapitotöistä painottuu sulalle kesäkaudelle, jolloin tehdään paljon varsinkin radan tukemistöitä ja uusitaan kiskoja. Kiertotalous näkyy raiteilla, sillä korkeamman kunnossapitoluokan rataosuuksilta kierrätetään kiskoja vähäliikenteisille raiteille uusiokäyttöön.

Vaihteita, turvalaitteita ja asetinlaitteiden huoltoja tehdään tasaisesti ympäri vuoden. Talvella kunnossapidossa painottuu lumen ja jään poistaminen, liukkauden torjunta sekä vaihteiden huolto, jotta rata pysyy turvallisena ja liikennöitävänä.