Käynnissä tai suunnitteilla olevat ratahankkeet tarjoavat alan ammattilaisille töitä vuosiksi eteenpäin. Uudet osaajat on kuitenkin koulutettava yrityksissä. Jyväskyläläinen Sami Heikkinen perehtyy ratarakentamisen ja turvalaitetöiden saloihin NRC Groupilla työnjohdon ja asentajien opastamana.
Aamu on kolea ja syksyisen harmaa, mutta se ei harmita NRC Groupin nuorta sähköasentajaa Sami Heikkistä. Hänen työmaanaan on Lappeenrannan ratapiha, jossa on käynnissä mittava, ensi vuoden lopulle kestävä parannusurakka. Sen yhteydessä uusitaan muun muassa ohjaus-, sähkö- ja turvalaitetekniikkaa sekä ratapihan kaapelointeja. ”Jokainen päivä on erilainen ja lisäksi tämä on työtä, jossa omalla kädenjäljellä on oikeasti merkitystä. Jos urakkaa ei saada tehtyä sovitussa ajassa, eivät junatkaan kulje”, Heikkinen naurahtaa.
Jyväskylässä asuva 21-vuotias asentaja on yksi esimerkki NRC Groupin nuorista osaajista, joita Pohjoismaiden suurin ratainfran rakentaja pyrkii tavoittamaan jo opiskeluaikana tai pian sen jälkeen.
Heikkinen haki yhtiöstä töitä heti armeijan jälkeen keväällä 2020. Sitä ennen hän oli suorittanut sähköasentajan tutkinnon ja lukion kaksoistutkintona.
Mielenkiintoista ja motivoivaa
Nyt, puolitoista vuotta myöhemmin Heikkinen on kokeneempien asentajien ja työmaavastaavien opastuksella ottanut haltuun jo valtaosan turvalaiteasennuksiin ja ratasähkötöihin liittyvästä tekniikasta.
Hänellä on myös ratatyövastaavan ja turvamiehen pätevyydet. Ne oikeuttavat varaamaan ratakapasiteettia ja pyytämään raiteille työlupia ennalta sovittujen työrakojen mukaisesti. Asentajan työ on mielenkiintoista ja motivoivaa, mutta nuoren miehen katse on kuitenkin jo kauempana.
”Ajatuksena on opiskella alaa vielä lisää, sillä ratarakentamisessa tuntuu riittävän töitä myös tulevina vuosina. Lisäksi nelipäiväinen työviikko ja 10-tuntiset työpäivät sopivat minulle mainiosti”, Heikkinen toteaa.
Yksi Heikkisen mentoreista ja opettajista on työmaapäällikkö Tarmo Lehtinen, jonka omakin urapolku on kulkenut asennustöistä esimies- ja projektinjohtotehtäviin. Alalle tarvitaan uusia osaajia, sillä töitä on tulevien raideliikenneinvestointien myötä riittämiin. Lisäksi vanhempi ja kokeneempi kaarti alkaa jo eläköityä.
”Ratarakentamiseen liittyvät sähköistykset ja turvalaitetyöt ovat erikoisosaamista, jota ei enää opeteta kouluissa. Tarvittavat taidot saa meillä kokeneempien asentajien työparina ja kursseilta. Tällä saralla on paljon uramahdollisuuksia, mutta ensin on hyvä hallita käytännön asennustyöt”, Lehtinen toteaa.
Uusia osaajia oppilaitosyhteistyöllä
NRC Group tekee uusien osaajien saamiseksi yhteistyötä useiden ammatti- ja korkeakoulujen kanssa. Oppilaitokset pyritään valitsemaan paikkakunnilta, joiden lähistölle on tulossa mittavampia työkohteita. Viime vuosina niitä ovat olleet Hyvinkää, Riihimäki, Järvenpää ja Tampere.”Nyt työlistalla ovat mm. Oulun ja Joensuun ratapihahankkeet, ja tarkoitus on viritellä yhteistyötä sikäläisiin oppilaitoksiin. Toimihenkilöpuolella katse on ammattikorkeakouluissa”, resurssipäällikkö Jenni Alapukki kertoo.
Lahdessa ja Lappeenrannassa toimivan LAB-ammattikorkeakoulun kanssa NRC Group tarjoaa muun muassa ratainfra-alan tietoiskuja, luentoja, harjoittelupaikkoja ja opinnäytetyöaiheita. Myös Hyvinkäällä ja Riihimäellä toimivan Hyrian sähköalan opiskelijoita on vuosittain NRC Groupilla oppisopimuskoulutuksessa ja Trainee-ohjelmassa.
”Lisäksi ammattikouluissa on täsmäkoulutusohjelma taitolajeihimme eli sähköratoihin, kytkinlaitoksiin sekä vahvavirta- ja turvalaiteasennuksiin”, kertoo NRC Groupin suunnittelupäällikkö Tero Väisänen.
Se kestää muutaman kuukauden ja antaa perustaidot mahdollisimman moneen käytännön työvaiheeseen. Koulutettavia on vuosittain 10–15 ja heidät valitaan haastattelujen perusteella.
”Yhteistyön kautta oppilaitokset voivat tarjota erikoistumiskoulutusta, me saamme uusia osaajia ja nuoret töitä. Olemme myös merkittävä sähköasemaurakoitsija, joten urapolkuja on muuallakin kuin vain ratarakentamisessa”, Väisänen vinkkaa.