Lapissa radan kunnossapidon talvikausi on pitkä ja valkoinen

NRC Group vastaa rataliikenteen sujumisesta tiukoissakin talviolosuhteissa Lapin kunnossapitoalueella. Suomen rataverkon pohjoisimmalla alueella työntekijät ovat tottuneet runsaslumiseen talveen.

Jaa:

Kunnossapitoalue 12:lla talveen varautuminen alkaa aikaisin. Kesän kunnossapito on kiireistä aikaa, ja loppukesällä tehdään jo talven lumityösuunnitelmia. – Syksyllä kävimme suunnitelmia läpi yhdessä tilaajan, operaattorien ja liikenteenohjauksen kanssa sekä kilpailutimme aliurakoinnin laiturien, huoltoteiden ja pysäköintialueiden kunnossapidon osalta, kertoo NRC Groupin projektipäällikkö Petri Nevanperä.

Ennen lumen tuloa raiteille merkataan varoittavat elementit, puhdistetaan tasoristeykset ja varmistetaan niiden kunto. Lisäksi katsotaan, että vaihteiden lämpö- ja lumisuojat ovat kunnossa.

Talvikauteen varautumisen ohella syksyyn kuului tiivis rekrytointiprosessi. Viisivuotinen kunnossapitosopimus lisäsi henkilöstötarvetta. – Meillä ei lähtökohtaisesti ollut paljon työntekijöitä pohjoisessa. Saimme onneksi homman hyvin käyntiin, mutta vielä kaipaisimme kuljettajia ja rata-asentajia, Nevanperä vinkkaa.

Työt tehdään myös ääriolosuhteissa

Talvityö Lapissa on pitkälti lumen ja jään poistoa. Kunnossapidon kannalta etenkin tasoristeykset ovat haastavia paikkoja, sillä niitä pitää jatkuvasti seurata ja puhdistaa kun polannetta kertyy. Lapissa kunnossapitoa työllistävät myös porovahingot.

Erilaisiin säihin ja lumimääriin on olemassa erilaiset koneet: kiskopyöräkaivinkoneella tehdään pienemmät poistot ja suuremmat ratakuorma-autoilla. Poikkeustilanteissa, kuten lumimyrskyissä, puhdistusta priorisoidaan lumityösuunnitelmien mukaisesti. Välillä todella runsas lumentulo ja paukkupakkaset hankaloittavat työntekijöiden arkea, mutta töitä tehdään kelissä kuin kelissä. Junaliikenteen on toimittava, oli pakkanen tai lumimäärä mikä tahansa.

– Äärimmäisissä oloissa korostuu työn huolellinen suunnittelu. Ei kukaan voi kahdeksaa tuntia paukkupakkasella painaa töitä ulkona. Silloin tehdään pakolliset työt lämpimästi pukeutuneena ja käydään välillä lämmittelemässä. Konekalusto on arempi pakkaselle, yli 20 pakkasasteessa hydrauliikka alkaa oikuttelemaan, Nevanperä sanoo.

Infra-alan ammattilainen arvostaa pikkupakkasta

Lapin pitkä talvikausi kestää marraskuulta huhtikuun puoliväliin. Minkälainen talvi olisi ihanteellinen ratojen kunnossapitäjälle? – Pikkupakkanen ja lunta tasaisesti arkipäivinä. Isoin myräkkä tuntuu aina osuvan viikonlopulle! Pahinta on nollan molemmin puolin sahaaminen, koska se aiheuttaa ongelmia liukkauden torjunnassa ja nuoskalumi on vaikea harjata pois.

Kunnon valkoinen talvi on pohjoisessa normaalia, mutta pitkät lumisadekaudet voivat olla rankkoja työntekijöille. Päivät venyvät, jos lunta tulee päivätolkulla, ja suuren lumisateen jälkeen jälkipuhdistamiseen menee vähintään viikko. Paksussa lumipeitteessä on myös positiivinen puolensa: suojaava lumikerros estää routaa painumasta syvälle, mikä ehkäisee routavaurioita ja helpottaa kesän tuentatöitä.

Talvikunnossapidossa tärkeää on yhteistyö eri tahojen välillä. – Viikoittaisissa palavereissa käydään läpi talvitöiden onnistumisia ja sen hetkisiä suunnitelmia. Tiivis tiedonvaihto meidän ja operaattorien kesken on todettu hyväksi, Nevanperä sanoo.

Lue lisää ratojen kunnossapidosta