Lapin rataverkon kunnossapidossa huomioidaan alueen teollisuuden kasvu

NRC Group huolehtii seuraavien viiden vuoden ajan Suomen rataverkon pohjoisimmasta kunnossapitoalueesta, joka ulottuu Oulusta Kolariin ja idässä Kemijärven Patokankaalle. Lapin suvi on lyhyt, ja siksi kesän työkausi on Lapin kunnossapitoalueella kiireistä aikaa.

Jaa:

Väyläviraston Lapin kunnossapitoalue eli alue 12 kattaa suuren osan Pohjois-Suomen rataverkosta. Alue ulottuu Oulusta länsirajaa pitkin Kolariin ja idässä Kemijärven Patokankaalle saakka. Suomen pohjoisimman rataverkon kunnossapitosopimus on arvoltaan noin 27 miljoonaa euroa.

– On hienoa lähteä tekemään Lapin kunnossapitoaluetta. Lapin sopimuksen valmistautumisjakso alkaa kesäkuussa ja kestää noin puoli vuotta. Varsinainen kunnossapitokausi alkaa marraskuussa ja jatkuu ainakin lokakuulle 2026, kertoo NRC Groupin kunnossapitodivisioonan johtaja Mirka Nevala. Sopimuksessa on mahdollisuus kahteen kahden vuoden optiokauteen. Sopimus sisältää radan, ratapihojen ja turvalaitteiden kunnossapidon. Lapin kunnossapitoalue käsittää yli 500 raidekilometriä, 230 vaihdetta, 340 tasoristeystä, 430 rumpua ja 260 siltaa.

Koko kunnossapitoalue on yksiraiteista rataa, ja sähköistettynä se kulkee vain Oulusta Kemiin ja Kemijärvelle. – Sähköistämätöntä rataa on Laurilasta Kolariin sekä sivuraiteita Ajokseen ja Röyttään, kertoo NRC Groupin projektipäällikkö Petri Nevanperä.

Noin 20 kilometrin pituisen rataosuuden sähköistys Laurilan asemalta Tornioon ja Haaparantaan on kuitenkin suunnitteilla. – Se on viimeinen sähköistämätön rataosuus Suomen ja Euroopan välillä, Nevanperä sanoo. Tällä hetkellä Torniojoen yli kulkevatkin vain tavarajunat. – Sähköistyksen myötä henkilöliikenne pääsisi sujuvasti Helsingistä Haaparantaan ja sieltä edelleen Tukholmaan.

Porovahinkoja sattuu yli 100 vuodessa

Kesäkuussa on meneillään jo kiivaana tulevan kunnossapitokauden valmistautuminen, ja raiteilla ja ratapihoilla tehdään katselmuksia. – Kartoitamme radan lähtötilanteen ja suunnittelemme tulevia töitä, Nevanperä kertoo. Suurin urakka on raiteiden ja vaihteiden tukemisessa. – Ratageometrian hallinta vähentää radan kulumista ja pidentää sen elinkaarta. Myös matkanteko on tasaisempaa.

Kunnossapidossa valmistaudutaan alueen tavaraliikennemäärien kasvuun tulevina vuosina. – Metsä Groupin vuonna 2023 avautuva Kemin biotuotetehdas lisää liikennettä Oulun ja Kemin välillä arviolta jopa 60 junalla viikossa. Se lisää selvästi myös kunnossapidon tarvetta.

Lapin raiteiden kunnossapidon erityispiirteenä on, että töiden suunnittelussa on varauduttava porovahinkoihin. – Poroja saattaa jäädä junan alle yli sata kertaa vuodessa ja joskus kymmeniä poroja kerrallaan, Nevanperä sanoo. Kalustovaurioitakin voi tulla.

Kunnossapitoalueelle rekrytoidaan kymmeniä uusia työntekijöitä

Lapin suvi on tunnetusti lyhyt, ja siksi kesän työkausi on kiireistä aikaa. Radan tukemista ja muita sulan maan aikana tehtäviä töitä ei voida aloittaa normaaliin tapaan toukokuussa. – Maa on monin paikoin roudassa kesäkuun alkuun saakka.

Radan tuennan lisäksi kesäisin keskitytään vesakon poistoon ja ojien perkaukseen. Se ylläpitää radan yleiskuntoa ja parantaa kuivatusta. – Näin pystymme vähentämään myös muun muassa routavaurioita.

Jo marraskuu on Lapissa talvikuukausi, ja odotettavissa on sekä lunta että ankaria pakkasia. Siksi talven töihin valmistaudutaan yhdessä myös eri sidosryhmien, kuten tavara- ja henkilöliikenteen operaattorien, kanssa.

– Talveen varautuminen alkaa Lapissa varhain, ja resurssien pitää olla hyvissä ajoin kunnossa, Nevanperä korostaa. NRC Group rekrytoikin parhaillaan eri alojen osaajia aina toimihenkilöistä turvalaite- ja rata-asentajiin. – Nyt kannattaa pistää hakemusta matkaan, koska palkkaamme ensimmäisen kunnossapitokauden alla kymmeniä paikallisia ammattilaisia.

Ota yhteyttä!

Petri Nevanperä

petri.nevanpera[at]nrcgroup.fi

040 864 7239