NRC Group uusii Kuopion Maaherrankadun alikulkusillan – viallinen silta puretaan

NRC Group aloittaa loppuvuoden aikana suunnittelun Kuopion Maaherrankadun viallisen ratasillan uusimiseksi ja nykyisen sillan purkamiseksi. Rakentamistyöt aloitetaan vuoden 2026 aikana yhteisesti Väyläviraston kanssa sovittavan aikataulun mukaisesti. Tavoitteena on, että uusi silta on käytössä vuoden 2027 lopussa. 

Jaa

Maaherrankadun ratasilta rakennettiin osana Väyläviraston Kuopion ratapihan uudistamishanketta keväällä ja kesällä 2024. Nykyisen sillan kannessa todettiin laatupuutteita sillan valun valmistumisen jälkeen kesällä 2024.  NRC Group teki tällöin laatupoikkeamista ilmoituksen Väylävirastolle, ja selvitysten jälkeen todettiin, että sillan rakenne ei vastaa suunniteltua. Väyläviraston selvitysten mukaan sillan käyttö on laatupuutteista huolimatta turvallista.  

”Olemme tunnistaneet tapahtuneeseen johtaneet syyt ja arvioineet toimintatapojamme uudelleen. Meille on erittäin tärkeää, että asiakas saa meiltä tilaamansa sillan. Sen vuoksi käynnistämme nyt projektin uuden sillan rakentamiseksi ja nykyisen purkamiseksi”, kertoo NRC Groupin laatupäällikkö Janne Laitinen.

Myös mahdollisuuksia nykyisen sillan korjaamiseksi on selvitetty, mutta arvioiden mukaan nykyisen sillan purkaminen ja uuden rakentaminen on toimivin ratkaisu.

”Uuden sillan toteutussuunnittelu käynnistyy välittömästi. Luotamme täysin, että pystymme hyvässä yhteistyössä toteuttamaan uuden sillan onnistuneesti meiltä edellytetyllä tavalla,” Laitinen toteaa.

Maaherrankadun silta toteutetaan suunnitellusti betonisena ratasiltana, joka rakennetaan valmiiksi raiteen ja nykyisen sillan vieressä. Pidemmän junaliikenteen katkon aikana valmis silta siirretään paikalleen. Samassa liikennekatkossa aloitetaan myös purkamaan nykyistä siltaa.