Käytetyt rautatiemateriaalit kierrätettiin radasta toiseen

Niinisalo–Parkano -rataosuuden ylläpitokorjaus valmistui syksyllä. Projektissa letitettiin 37 kilometriä kiskoja, joiden korjauksessa hyödynnettiin kierrätettyä rautatiemateriaalia.

Jaa:

Alkuvuonna NRC Groupin materiaalipalveluihin tuli rakennuskonsultin kysely, jossa pyydettiin Niinisalon ja Parkanon välisen 37 kilometrin rataosan ylläpitokorjaukseen 30-kiloisen kiskon sidekiskoja kiinnitystarvikkeineen. Vastaavaa sidekiskoa ei ole valmistettu uutena vuosikymmeniin, joten tehtävänä oli löytää oikeanlaista sidekiskoa kierrätettynä muualta Suomesta.

”Sattumalta samaan aikaan Haapajärvi-Saarijärvi -radan peruskorjauksessa purettiin samaa sidekiskoa. Aloimme tutkia löytyykö heiltä sopivan mallista ja riittävän hyväkuntoista materiaalia meidän projektiimme”, kertoo NRC Groupin materiaalipalvelujen kategoriapäällikkö Santtu Karvinen.

Niinisalon-Parkanon ylläpitokorjauksen kunnostustyöt alkoivat valmistelujen jälkeen kesäkuussa ja valmistuvat viimeistelytöineen marraskuun aikana. Urakassa letitettiin 37 kilometriä raiteen kiskoja eli vaihdettiin kiskoja puolelta toiselle. Kiskojen letittämisellä saadaan kiskon käyttämätön puoli käyttöön ja junan pyörälle uusi kulkureuna. Haasteita projektiin toi vanhanaikainen radan päällysrakenne.

”Kyseessä on kevyellä 30-kiloisella kiskotuksella rakennettu naulakiinnitteinen puupölkkyraide, joka on 1900-luvun alkupuolen tekniikkaa. Naulakiinnitteiset radat on korvattu betonipölkkyraiteilla, eikä vastaavia enää Suomessa paljon ole. Tämä oli melkein kansanperinnetyötä”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Joonas Hytönen NRC Groupilta.

Rautatiemateriaalin kierrätystä laajassa mittakaavassa

Kierrätetyistä kiskoista poistettiin vanhat ja taipuneet kiskojatkokset, jotta kiskoon saatiin taas suora ja tasainen pinta. Lisäksi urakan aikana tehtiin ratapölkkyjen hajavaihtoja, raiteen sepelöintiä, tukemista ja harjausta sekä tasoristeyksien kansien korjauksia. Puupölkkyjä ja sidekiskopultteja lukuun ottamatta kaikki projektissa käytetty materiaali oli kierrätettyä.

”Vuoden alussa NRC Groupilla alkoi Väyläviraston kanssa viisivuotinen materiaalipalvelusopimus, jossa korostuvat elinkaaritehokkuus ja kierrätysmateriaalien hyödyntäminen. Kausi aloitettiinkin lennokkaasti projektilla, jossa käytetään kierrätettyjä materiaaleja hyvin laajassa mittakaavassa”, Santtu Karvinen sanoo.

Nopea aikataulu ja suuri käytettyjen materiaalien tarve aiheuttivat välillä myös haasteita. Aikataulukiireiden takia osa materiaalista vietiin suoraan työmaalta toiselle ja laadunvalvonta tehtiin siellä. Vaikka kaikki ei mennyt pilkulleen prosessien mukaan, työt etenivät odotetusti ja maaliin päästiin tavoitteiden mukaan.

”Yhteistyöstä Haapajärvi­–Saarijärvi -projektin urakoitsijan ja rakennuttajan kanssa jäi hyvät kokemukset. Siellä ymmärrettiin myös kiireelliset tarpeet. Saimme myös bonuksena käytettyjä kansielementtejä, jotka ovat nyt asennettuna tasoristeyksiin Niinisalo–Parkano -rataosan varrella”, Joonas Hytönen kertoo.

Miksi tehdä uutta, jos vanhaa voi vielä käyttää?

Kierrätetyn materiaalin hyödyntäminen on paitsi kustannustehokasta myös ympäristöystävällistä. Ei kannata tehdä uusia teräsosia, jos vanhat ovat vielä käyttökelpoisia. 37 kilometrin pituisen radan ylläpitokorjauksessa käytettiin muun muassa noin kolme kilometriä kierrätettyä ratakiskoa ja 30 000 kierrätettyä ratanaulaa.

Kierrätysmateriaalin käytössä todennäköisin ongelma on se, että riittävän laadukasta materiaalia ei löydy. Kiertotalouteen panostaminen vaatiikin paljon suunnittelutyötä, mutta tulokset kannattavat. Niinisalon-Parkanon korjauksesta ylijääneet materiaalit pääsevät myös toivottavasti joskus käyttöön.

”Jos tulevaisuudessa tulee vastaava urakka vastaan, niin ainakin sidekiskoja, ratanauloja ja aluslevyjä on tästä projektista otettu talteen”, Santtu Karvinen vinkkaa.