Korkeasaaren kupeessa rakennetaan parhaillaan Kruunusillat-allianssin viimeisiä raitiotien osuuksia maa-alueilla, ja työt ovat valmistumassa syyskuun alussa.
Maisemat eivät olleet ihan tavalliset, sillä työmaalta voi esimerkiksi nähdä suoraan Korkeasaaren Karhulinnan. Eläintarhan läheisyys tuo mukanaan erityisiä vaatimuksia meluhaittojen hallintaan ja työrytmin suunnitteluun, jotka on otettu huomioon rakentamisen eri vaiheissa.
Hitsaustyöt ovat edenneet Kruunuvuorensillan suunnalta kohti Korkeasaarta, ja alueelle tuodaan viimeinen ratapätkä viikolla 33. Tämän jälkeen vuorossa ovat kiintoraidelaatan betonointi, hitsaustyöt ja kiskojen hajavirtaeristäminen. Tällä hetkellä työmaalla tehdään edellisten pätkien hitsauksia ja siirretään rakennusmateriaaleja uudelle työalueelle.
Siltasaarenkadulla kriittinen vaihe takana
Siltasaarenkadulla ratatyöt ovat valmistuneet, ja alue on luovutettu kadunrakentajille pintatöitä varten. Kohde on ollut aikataulullisesti kriittinen ja sijainniltaan haastava, joten sen valmistuminen on merkittävä etappi koko allianssihankkeelle.
Syksyn aikana tilaajalle luovutetaan useita katualueita. Laajasalo on jo luovutettu vuonna 2024, mutta Hakaniemen kohteet valmistuvat pääosin syksyllä 2025. Lisäksi tänä vuonna luovutetaan Merihaansilta ja osa Korkeasaaresta. Ensi vuodelle jää vielä Finkensillan, Kruunuvuorensillan ja lopun Korkeasaaren luovutus.
Kruunuvuorensillan vinoköysiosuus – projektin "final boss"
Syksyllä rataosaprojekti etenee viimeiseen vaiheeseensa: vuorossa on Kruunuvuorensillan vinoköysiosuuden radan rakentaminen. Kiskot hitsataan etukäteen Korkeasaareen rakennetulla "tehdasalueella" 90 metrin pituisiksi, minkä jälkeen ne hiekkapuhalletaan ja esikäsitellään ennen vinoköysiosuudelle vetämistä.
Vinoköysiosuudella kiskot hitsataan jatkuviksi ja lasketaan alas etukäteen betonoituihin kouruihin. Asemointi tehdään innovatiivisilla pukeilla, jotka lukitsevat raideleveyden ja kallistuksen paikalleen. Lopuksi kiskot kiinnitetään kouruun edilon)(sedran Corkelast-massalla.
Koeliikenne käynnistyy pian
Laajasalossa koeliikenne alkaa 1.9., mikä on merkittävä askel kohti Kruunusillat-raitiotien käyttöönottoa. Kun koko 10 kilometrin yhteys Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman välillä yhdistyy Helsingin keskustaan, saadaan kaupunkiin uusi, kestävä ja näyttävä liikenneyhteys.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat NRC Group Finland Oy, Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy.