NRC:n Keski-Suomen rataprojektit vauhdissa

Kuluvan kesän ratatyömme Keski-Suomessa etenevät hyvällä tahdilla. Jyväskylä–Vaajakoski-osuudella päällysrakenne- sekä siltatyöt jatkuvat, ja Muuramen uuden pääraiteen projektilla töiden tekninen valmius on jo reippaasti yli puolivälin. Lisäksi Muurame–Jyväskylä-välin korjausurakalla työt ovat alkaneet. Projektimme parantavat osaltaan alueen liikenneturvallisuutta, rataosien junaliikenteen täsmällisyyttä sekä rataverkon käytettävyyttä kokonaisuudessaan. Pystymme toteuttamaan lähellä toisiaan sijaitsevat projektit tehokkaasti hyödyntämällä hyvän suunnittelun, joustavan yhteistyön ja yhteisten resurssien synergiaa.

Jaa

Jyväskylä–Vaajakoski-osuudella työt käynnissä joka kohteella

Jyväskylä–Vaajakoski-rakennusurakan kaikki työvaiheet ovat käynnissä ja etenevät pääosin suunnitellusti.

”Näinkin laaja-alainen ja mittava urakka vaatii hyvää yhteistyötä, töiden yhteensovittamista ja muiden huomioimista niin projektin sisällä kuin yhteistyökumppaneidenkin suuntaan. Yhteistyö tilaajan ja rakennuttajan kanssa on ollut sujuvaa ja projektilla on kaiken kaikkiaan hyvä tekemisen meininki ja yhteishenki”, kertoo projektipäällikkö Timo Pouta NRC:ltä

Päällysrakennetyömme Jyväskylä–Vaajakoski-osuudella jatkuvat läpi kesän. Urakassa uusitaan linjaraidetta viisi kilometriä.

” Se tarkoittaa kymmenen kilometriä uutta kiskoa ja noin 8000 uutta ratapölkkyä. Päällysrakenteen vaihtoon kuuluu myös suunnitelmien mukainen eristys- ja välikerroksen uusinta sekä routalevytys. Pöllien asennuksen ja kiskotuksen jälkeen tehdään pintasepelöinti ja tukeminen. Sepeliä uusittavalla rataosuudella kuluu noin 20 000 tonnia. Päällysrakenteen vaihdon kokonaisuus on haastava muun muassa syvien kaivuiden, ahtaan rautatiealueen ja kallioleikkauksen vuoksi”, kertoo NRC:n työmaapäällikkö Joonas Hytönen.

Työt etenevät Vaajakoskelta kohti Jyväskylän ratapihaa, jossa uusitaan alus- ja päällysrakennetta. Ratapihalle vaihdetaan tänä vuonna myös sähköradan kannatinlankoja sekä uusitaan ratapiha- ja vaihdealueen valaistukset.

Useita siltoja uusittavana

Jyväskylän ratapihan pohjoispuolella Tourulan kaupunginosassa sijaitsee yli satavuotias Tourujoen ratasilta, jonka uusimme kokonaan. Työt sillalla ovat edenneet kannen raudoituksiin, ja lähiviikkoina on vuorossa kannen valu. Myös sillan porapaalutukset on jo tehty, ja parhaillaan raudoitetaan ja valetaan paaluja.

”Kesän aikana myös puramme vanhan sillan kannesta noin puolet. Uuden 2450 tonnia painavan sillan tunkkaus paikoilleen ja vanhan sillan toisen puolen purku tapahtuu syyskuussa, kun junaliikenteessä on pidempi katko”, kertoo NRC:n siltojen työmaapäällikkö Jussi Tukeva.

Jyväskylä–Vaajakoski-urakkaan sisältyy myös muita siltakohteita.

”Korjaamme tänä vuonna lisäksi Jyväskylän Vaajakoskella sijaitsevan Tölskän ylikulkusillan, Palvajärven ratasillan sekä Halssilan alikulkusillan”, Tukeva mainitsee.

Tölskän sillalla on parhaillaan käynnissä reunapalkkien raudoitus- ja muottityöt ja lähiviikkoina reunapalkit valetaan. Palvajärven ratasillalla sillan kansi on jo vaihdettu ja käynnissä ovat viimeistelytyöt. Halssilan alikulkusillalla uusitaan sillan välitukien laakerit, ja syksyn pidemmällä junaliikenteen katkolla myös maatuen laakerit.

Muurame–Jyväskylä-välin korjausurakka alkanut

Muurame–Jyväskylä-osuudella korjausurakkamme työt alkoivat kesäkuussa. Projekti sisältää putkisiltojen ja rumpujen uusimista.

” Olemme aloittaneet työt Åströmin ratasillalla ohijuoksuputken asennuksella. Lisäksi projektin aikana on tarkoitus uusia yksi jalankulkijoiden käytössä oleva putkisilta sekä poistaa toinen vastaava. Näiden lisäksi elokuun loppupuolella porataan rataosalle uusi rumpu”, hankkeen projektipäällikkö Birgit Keränen NRC:ltä kertoo

Muurame–Jyväskylä-osuuden töissä huomioidaan ympäristövaikutukset tarkasti.

”Teemme töitä siten kuin lintujen pesintäaika ja alueiden luontoarvot sallivat. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työkalut ja -tarvikkeet kuljetetaan paikalle vaikka jalkaisin polkua pitkin, jos isoilla työkoneilla ei alueella voi liikkua”, Keränen toteaa.

Muurame–Jyväskylä-välin töiden on tarkoitus valmistua loppusyksyyn mennessä.

Muuramen pääraideurakka etenee suunnitellusti

Muuramen pääraiteen uusimisurakassa on tällä hetkellä käynnissä useita työvaiheita.

”Parhaillaan tehdään paljon sähkö- ja turvalaitetöitä ja samalla valmistellaan tulevaa kiskojen asennusta, kun siirretään ja asemoidaan kiskoja uudelle ratapohjalle”, projektipäällikkö Samu Simonen NRC:ltä kertoo.

Sähköradan ja vahvavirtarakenteiden toteutuksessa ovat tärkeitä junaliikenteen viikonloppukatkot, jolloin töitä päästään tekemään pitkäjaksoisesti täydellä teholla.

”Lähiviikkojen aikana tulemme keskittymään vahvasti myös pääraiteen päällysrakennetöihin. Pohjasepelöinnit, pölkkyjenjako pääraiteelle sekä uusien kiskojen asennukset ja raiteiden eristykset käynnistyvät kuukauden sisällä”, Simonen toteaa.

Projektin hyvää etenemistä tukee onnistunut turvallisuustyö sekä projektitiimin vahva sitoutuminen hankkeeseen.

” Jokaisen tekniikkalajin asentajat ja toimihenkilöt ovat tehneet hienoa työtä, ja sitoutumisen lisäksi tiimiltä löytyy joustavuutta. Turvallisuustoiminta on erittäin aktiivista, mistä kuuluu suuri kiitos kaikille projektitiimin jäsenille. Erittäin sujuvaa on ollut myös yhteistyö tilaajan kanssa esimerkiksi muutosten käsittelyssä, joita hankkeeseen aina matkan varrella saattaa tulla”, Samu Simonen kiittää.

Muuramen pääraiteen uusiminen käynnistyi viime vuoden elokuussa. Hanke sujuvoittaa Tampere-Jyväskylä rataosan junaliikennettä kaksoisraiteilla ja ohituspaikoilla. Sen avulla parannamme myös rataverkon käytettävyyttä ja täsmällisyyttä, välityskykyä sekä elinkaaritehokasta kunnossapitoa. Teemme työt huomioimalla tarkoin alueen kulttuurimaiseman sekä ympäristön ja pyrimme aiheuttamaan mahdollisimman vähän häiriöitä asukkaille.

Jyväskylä–Vaajakoski-radan päällysrakenteen uusiminen on osa Jyväskylä–Pieksämäki-rataosan perusparannusta. Muuramen pääraideurakka ja Muurame-Jyväskylä-välin korjausurakka puolestaan ovat osa Tampere-Jyväskylä rataosan kehittämis- ja perusparannushanketta.

Lue lisää Muuramen projektista -->