Olemme kasvaneet raitioteiden myötä myös kaupunki-infran osaajaksi

NRC Group on Suomen johtava raitioteiden rakentaja ja Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin toinen infrarakentaja. Erikoisosaamisemme eli raiteiden ja päällysrakenteen, sähköratarakenteiden sekä raitotien teknisten järjestelmien lisäksi on myös kaupunki-infran rakentaminen tullut tutuksi muun muassa Tampereen pitkäkestoisissa ratikkahankkeissa. 

Jaa

Pirkkalan Partolaan sijoittuva ratikkatyömaa edistyy suunnitellusti NRC Groupin johdolla. Töitä johtaa lohkon projektipäällikkö Teemu Niemi NRC Groupista.

”Saimme lokakuun alussa valmiiksi alueen ensimmäisiä kadunrakennustöitä, jotka myös luovutimme jo tilaajalle eli Pirkkalan kunnalle”, Teemu Niemi kertoo. 

Katualueet on uusittu kokonaisuudessaan raitiotien rakentamistöiden yhteydessä.

”Aloitimme katujen uusimiset kunnallistekniikan töillä, eli siirsimme ja uusimme esimerkiksi alueen vesijohtolinjoja ja rakensimme uudet kaapelireitit. Kesän ja syksyn aikana työt etenivät pintarakenteisiin: asensimme reunakivet, päällystimme katualueet asfaltilla ja palautimme viheralueet ennalleen. Loput viheralueiden viimeistelyt, kuten puiden istutukset, toteutetaan myöhemmin Pirkkalan kunnan toimesta”, Niemi toteaa. 

Kaupunki-infrasta kasvua

Pirkkala-Linnainmaa-hankkeeseen kuuluvat katurakentamisen ja kunnallistekniikan kokonaisuudet ovat osa kaupunki-infraa, johon kuuluvat kaikki sekä näkyvät että piilossa sijaitsevat rakenteet ja järjestelmät, jotka pitävät kaupungin toiminnassa ja arjen sujuvana. 

Tampereella myös raitiotiejärjestelmä on iso osa modernia infraa, ja sen ympärille on rakennettu uusia katujärjestelyjä ja palveluita. Teemu Niemellä on kokemusta raitiotien ja kaupungin infran rakentamisen yhdistämisestä jo Tampereen raitiotien alkuvaiheista asti. Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentaminen käynnistyi vuonna 2017.

”Osaamisemme karttuu ja referenssimme kaupunki-infran rakentamisessa kasvavat koko ajan. Meillä on selkeinä vahvuuksina vilkkaasti liikennöityjen alueiden töiden suunnittelu, toimiva aikataulutus ja onnistunut töiden yhteensovitus muun muassa kiinteistöjen kanssa. Liikennejärjestelyjen suunnittelu ja toteutus vilkkailla reiteillä ja ahtaissa työtiloissa voidaan myös katsoa jo erikoisosaamiseksi”, Teemu Niemi arvioi. 

Kaupunkiympäristössä rakennettaessa haasteita riittääkin, sillä olosuhteet sekä tilanteet vaihtelevat ja myös liittyviä tai rinnakkaisia työmaita on lähiympäristössä yleensä paljon. 

” Töiden yhteensovitus eri toimijoiden kesken on ihan tärkeimpiä asioita.  Myös monenlaisia ratkaisutaitoja tarvitaan, jotta työ saadaan etenemään aikataulussa erilaisista muuttujista ja esimerkiksi maan alta löytyvistä yllätyksistä huolimatta. Yllättävissä tilanteissa venyminen ja välillä jopa vaihtoehtoisten työmaamestojen kehittäminen töiden edistämiseksi ovat välillä tarpeen”, Niemi mainitsee.  

NRC Groupille laajeneminen raitiotiehankkeista kaupunki-infran rakentamisen suuntaan on luonnollinen jatke nykytekemiselle. Pääkaupunkiseudulla NRC on toteuttanut raitioteiden ulkopuolisia urakkakohteita Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle ja Helsingin kaupungille. 

”Meille on kertynyt valtava määrä osaamista kunnallistekniikasta johtosiirtoineen. Erilaisten väylien rakentaminen auto- ja pyöräliikenteelle sekä niiden pintarakenteet kiveyksineen on myös meille tuttua. Raitiotien rakentamisen myötä oppia on tullut lisäksi julkisen liikenteen pysäkeistä katoksineen ja kalusteineen. Ja tietysti myös liikenteeseen liittyvän tietoliikenteen rakentamisesta, etenkin raitotien teknisiin järjestelmiin liittyen. Mutta myös perinteinen maanrakennus kuten vaikkapa louhinnat ovat osa meidän tekemistämme. Ja kadunrakennusurakat, joihin tietenkin aina liittyy myös sähkö- ja teletekniikka, liikennevalot sekä katuvalaistus - näistä kaikista meillä on erittäin laajaa kokemusta”, Teemu Niemi listaa. 

Kaupunki-infran osaajille löytyy useita uusia mahdollisuuksia myös raitotiehankkeiden ulkopuolelta. 

” Helsingin seudulla kokemukset raitiotien ulkopuolisista urakoista ovat olleet erittäin hyviä ja osaamisellemme on selvästi kysyntää. Mahdollisia kohteita ovatkin juuri kaupunkien isommat hankkeet tai esimerkiksi isojen yritysten kiinteistölaajennukset, uudet isot kiinteistöt tai terminaalit, jotka ovat meille maanrakennustöiden osalta potentiaalinen kohde.  Huoltovarmuuden vuoksi rakennettava infra sekä aluekehityshankkeet ovat myös niitä, joissa meillä on vahvuuksia, etenkin kun talonrakennus jälleen vilkastuu. Silloin kaupunki-infran osaamiselle on tarvetta”, Niemi pohtii.  

Niemen luotsaaman Partolan alueen raitiotien ja siihen liittyvien katualueiden rakentamistyöt valmistuvat kokonaisuudessaan vuonna 2028. Tampereen Ratikan liikennöinti Partolaan on tavoitteena aloittaa saman vuoden elokuussa.

 

NRC Group on Suomen johtava raitioteiden rakentaja ja allianssiosaaja. Rakennamme ja kunnossapidämme raitioteitä ja niihin liittyvää kaupunki-infraa.

Olemme mukana neljässä raitiotie- ja kaupunkikehityshankkeessa: Kruunusillat-allianssi, Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi, Infraohjelma Helsinki sekä Turun Raitiotieallianssi.

Olemme Suomen johtava raitioteiden rakentaja ja allianssiosaaja