Tampereen raitiotien työt edenneet suunniteltua nopeammin

Vastaamme päällysrakennetöistä Tampereen Raitiotieallianssissa, jossa raitiotien rakentaminen on edennyt jopa suunniteltua nopeammin. Tampereen raitiotien osalle 2 (Pyynikintori–Lentävänniemi) on asennettu raiteita jo lähes kolme kilometriä. Pyynikintori–Santalahti -osuudella raideasennukset ovat valmiit ja syyskuussa asennettiin ensimmäisiä kiskoja myös Hiedanrannan alueelle: alkuperäisen tavoitteen mukaan Hiedanrantaan oli tarkoitus asentaa kiskoja vasta tulevana vuonna.

Jaa:

Päällysrakennetyöt Pyynikintorin ja Santalahden välillä valmistuvat syksyn aikana. Syyskuussa alueella tehtiin sepeliradan tuentaa.

"Osuuden pituus on kokonaisuudessaan noin kaksi kilometriä. Syyskuussa Paasikivenkadun sepelirataa tuettiin koneellisesti, joten sepelirataosuuskin on nyt lähes valmis. Raiteentukemiskone kulkee kiskoilla ja nostaa sekä oikoo raidetta samalla tiivistäen raiteen sepelitukikerrosta. Tuenta varmistaa radan geometrian ja kantavuuden eli tukemiskone asettaa kiskot oikeaan linjaan ja korkeuteen," Raitiotieallianssin päällysrakenteen työmaamestari, NRC Groupin Arttu Nisula kertoo.

Hiedanrannan raitiotietyöt aloitettiin huhtikuussa ja alueelle asennettiin ensimmäisiä kiskoja syyskuussa. Hiedanrantaan tulee pääosin kiintoraidetta, jonka pintarakenteena on nurmea.

"Alun perin arvioimme, että Hiedanrannan ratatyöt alkaisivat vasta vuonna 2023, mutta pääsemme jo tänä vuonna asentamaan alueelle kaksoisraidetta noin 250 metriä. Kaikkiaan Hiedanrantaan tulee raitiotierataa noin 1,4 kilometriä," Raitiotieallianssin päällysrakennevastaava, NRC Groupin Timo Kuusela toteaa.

Koko osalle 2 eli Pyynikintorilta Lentävänniemeen tulee kaksoisraidetta yhteensä 6,6 kilometriä. Kiintoraidetta rakennetaan 4,2 kilometriä, josta nurmiraiteena tehdään 1,6 kilometriä. Sepeliraidetta tulee yhteensä 2,4 kilometriä. Tampereen raitiotien raideleveys on 1435 mm eli sama, joka muualla Euroopassa ja Pohjoismaissa on yleisesti käytössä.

NRC Group vastaa myös Tampereen raitiotien teknisten järjestelmien ja ratajohdon asentamisesta, joka on tällä hetkellä käynnissä Sepänkadun ja Santalahden alueella. Ensimmäiset ajojohtimet raitiotien länsiosalla on asennettu Sepänkadulle.

"Työt ovat menneet ihan suunnitellusti ja lokakuussa siirrymme Paasikivenkadun osuudelle," työmaapäällikkö Ari Valaja NRC Groupilta mainitsee.

Sepänkadun ja Santalahden välille asennetaan ajojohdinta kaikkiaan noin kuusi kilometriä ja koko raitiotien osalle 2 (Pyynikintori-Santalahti-Hiedanranta-Lentävänniemi) ajojohdinta asennetaan noin 14 kilometriä.

Sepänkadun ja Santalahden alueella työt tähtäävät siihen, että koeajot alueella voidaan suorittaa ensi kesänä ja raitioliikenne alueella alkaa 7.8.2023.