Infrarakentamisen kiertotalous kehittyy: Tampere–Seinäjoki-radalla uusiokäytetään satoja tuoteosia

NRC Group sai vuoden 2020 aikana uuden ympäristöohjelman, jonka myötä aloitettiin muun muassa yrityksen energiankulutuksen seuranta liiketoiminnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Konkreettisiin ilmastotekoihin on päästy esimerkiksi Väyläviraston ratahankkeessa, jossa puretusta turvalaitejärjestelmästä kierrätetään alumiinisia ratalaitekaappeja ja muita metalliosia.

Jaa:

NRC Group sai viime vuonna uuden ympäristöohjelman. Sen osana kehitetään muun muassa yhtiön energiankulutuksen seurantaa, jotta toiminnan hiilijalanjälki voidaan laskea. – Olemme tiedostaneet vastuumme rakentamissektorilla, ja tavoitteenamme on keventää hiilijalanjälkeämme, kertoo NRC Groupin Suomen maayhtiön ympäristöpäällikkö Jukka Viitanen.

Lähtötaso kirjataan keväällä julkaistavaan vastuullisuusraporttiin, ja seuraavaksi asetetaan tavoitteita niin energia- kuin materiaalitehokkuudessa haittavaikutusten vähentämiseksi. Projekteilla tavoitteet näkyvät muun muassa uudessa työmaakonseptissa. Myös yhteiskunnallinen vaikuttaminen lisääntyy.

– Liityimme viime vuonna Suomen Green Building Counciliin, jossa toimimme erityisesti Kestävä infra -toimikunnassa. Lisäksi meistä tuli Tampereen seudun ilmastokumppani, Viitanen sanoo. – Haluamme edistää vähähiilistä infrarakentamista yhdessä kumppaneidemme kanssa ja mahdollistaa samalla loppukäyttäjille vastuulliset liikkumisvalinnat.

Turvalaitteiden metalliosia kierrätetään Tampere–Seinäjoki-radalla

Yksi Väyläviraston ja NRC Groupin yhteisistä ilmastoteoista on Tampere–Seinäjoki-radan turvalaitejärjestelmien uusinta kiertotalouden hengessä. Käyttöikänsä päähän tulleen Riihimäki–Tampere-radan turvalaitejärjestelmästä uusiokäytetään suuri määrä metalliosia.

– Metallien kierrätyksen kannalta merkittävintä on noin 250 ratalaitekaapin uusiokäyttö, kertoo NRC Groupin työmaapäällikkö Raimo Ylinärä. Vankat kaapit kestävät helposti seuraavat 30 vuotta. – Teräsrunkoiset ja sinkityt alumiinikaapit ovat edelleen erittäin hyvässä kunnossa.

Metallien kierrätyksen kannalta merkitystä on myös noin 1700 opastimen vastavalosuojan eli taustalevyssä valoyksikön päällä olevan lipan uusiokäytöllä.

Kierrätyskuoriin upouutta tekniikkaa

Kierrätettyihin ratalaitekaappeihin asennetaan upouutta tekniikkaa, mikä antaa järjestelmälle uuden noin 30 vuoden elinkaaren. – Opastimien huolto ja kokoonpano on parhaillaan käynnissä tuotantohallillamme Ylöjärvellä, Ylinärä sanoo.

NRC Groupille kuuluvat kaikki turvalaitejärjestelmän ratalaitteiden asennus- ja valvontatyöt, kuten noin 1400 kilometriä runkokaapelointia. Projektissa uusitaan automaattinen kulunvalvontajärjestelmä ja noin 400 radan vapaanaolon valvontalaitetta. – Erillisurakkana toteutamme myös laitetoimittaja Siemensin asetinlaitteiden sisäasennukset.

Energiasäästöjä ja toimintavarmuutta

Uusi tekniikka mahtuu vanhoihin laitekaappeihin helposti, ja muutkin hyödyt ovat selvät. – Opastinjärjestelmän vanhat hehkulamput vaihdetaan noin 1800 kirkkaaseen ja huoltovarmaan LED-valoyksikköön, mikä säästää energiaa ja kunnossapitokuluja tulevina vuosina, Ylinärä korostaa.

Turvalaitejärjestelmän turvallisuustaso säilyy ennallaan tai jopa paranee, ja radan välityskyky eli käyttökapasiteetti lisääntyy. – Uudet laitteet ovat myös toimintavarmoja.

Ylinärä on toiminut infrarakentamisprojekteissa 40 vuotta, mutta vastaavan kokoluokan uusiokäyttöprojekteja ei ole tullut vastaan. – Tampere–Seinäjoki-rata osoittaa selvästi tulevaisuuden suuntaa. Hyvät kokemukset ohjaavat varmasti tekemään vastaavia, myös kustannusmielessä järkeviä kierrätysvalintoja tulevissakin projekteissa.

Lue lyhyt kuvaus Tampere–Seinäjoki-radan turvalaitejärjestelmien uusimisprojektista

Katso projektin esittelyvideo