NRC Group uudistaa Turun ratapihaa toteuttamalla 26,6 miljoonan euron parannusurakan. Projektissa uudistetaan alueen raideninfra sekä henkilöliikenteen- ja autojunan lastauslaiturit. Lisäksi ratapihan sähköistys ja valaistus uusitaan. Työt aloitetaan kesäkuussa ja urakan arvioidaan valmistuvan vuonna 2025. Projekti on osa Väyläviraston Kupittaa–Turku-ratahanketta.
Turun ratapihan uudistaminen sisältää monipuolisesti ratarakentamiseen liittyviä töitä ja lisäksi paljon erilaisia taitorakenteita, kuten laiturikatoksia, porrasyhteyksiä sekä mittavan määrän pohjanvahvistustoimenpiteitä, kuten paalutuksia ja paalulaattoja.
– Urakan voitto vahvistaa asemaamme Suomen johtavana rautatierakentajana ja on osoitus monipuolisesta osaamisestamme vaativissa ratapihaurakoissa, NRC Groupin Rautatierakentaminen-divisioonan johtaja Sami Korhonen kertoo.
Keskeisellä paikalla sijaitseva vaativa projektikokonaisuus toteutetaan huolella suunnitellen.
– Vahvuutemme on yhteensovittaa kaikki tekniikkalajit ja työvaiheet toimivaksi kokonaisuudeksi. Tuomme Turkuun parhaat käytäntömme parhaillaan käynnissä olevilta Kuopion ja Joensuun ratapihatyömailta, Pasi Kiiski, NRC Groupin rakennuspäällikkö vahvistaa.
Jatkossa juniin pääsee esteettömästi uusien asemalaitureiden myötä
Ratapihan uudistus parantaa alueen turvallisuutta sekä esteettömyyttä. Lisäksi raideliikenteen kapasiteetti vahvistuu ja näin projekti tukee omalta osaltaan mahdollisuuksia nopean junaliikenteen yhteyden rakentamiseen Helsinki–Turku välillä. Ratapihan uudistus edistää myös aseman seudun tehokkaampaa maankäyttöä.
– Urakassa uudistamme Turun ratapihan kokonaisuudessaan ja siten edistämme tulevaisuuden turvallista, täsmällistä ja sujuvaa junaliikennettä, jatkaa Kiiski.
Turun ratapihan uudistus:
Uudistettua raidetta 12000 metriä
Esteetöntä asemalaituria 1100 metriä
Laiturikatoksia 500 metriä
Uusia vaihteita 34 kpl
Kaapelireittejä 8000 m
Paalutuksia 30 000 m
Meluseinää 350 m