Tampereella raitioteiden kunnossapito hoituu jo rutiinilla

Upouuttakin raitiotietä täytyy kunnossapitää alusta saakka. Tampereella NRC Group huolehtii raitiotiejärjestelmän kunnossapidon lisäksi rataa ympäröivistä varusteista ja puhtaanapitotehtävistä.

Raitiovainulla on päästy ajelemaan Tampereella viime elokuusta lähtien, ja ratikka on jo tiivis osa tamperelaisten arkea. Sujuva ja turvallinen liikennöiminen vaatii myös jatkuvaa kunnossapitoa. Mitä kaikkea raitioteiden kunnossapitoon yleensä kuuluu?

– Ylläpidämme päällys- ja ratarakenteita hiomalla kiskoja ja huoltamalla säännöllisesti vaihteita ja kääntölaitteita. Sähköradan syöttöasemille teemme määräaikaistarkastuksia ja -huoltoja. Tarpeen mukaan säädämme ajolangan korkeutta, asemaa ja puhdistamme sen eristimiä. Kunnossapitoon sisältyy myös paljon viankorjausta, kun ennalta-arvaamattomia tilanteita tulee vastaan, listaa kunnossapitopäällikkö Santeri Heinonkoski NRC Groupilta.

Normaalin raitiotiejärjestelmän kunnossapidon ohella NRC Group huolehtii Tampereella radan ympärillä olevista varusteista: raitiotien liikennemerkeistä, pysäkeistä ja raitiotien varikosta. Töitä siis riittää, erityisesti nyt talviaikaan. Pysäkit ja rata pitää aurata, puhdistaa ura jäästä ja hiekasta sekä torjua liukkautta pysäkeillä. Kesällä puhtaanapitotehtäviä ovat muun muassa nurmiradan leikkuu, kastelu ja lannoitus sekä pysäkkikansien ja kiskouran puhtaanapito.

Kunnossapidon vastuulla on lisäksi raivaus, jos radalle on esimerkiksi kaatunut puu tai juuttunut auto. Kunnossapito huolehtii myös suistuneen raitiovaunun takaisin kiskoille. Tällaisia tilanteita on tullut Tampereella vastaan jo muutamia, kun vaunuja on suistunut varikolla tai autoja on ollut sepeli- ja nurmiradalla jumissa.

Ennakoivaa ylläpitoa vuodenajan mukaan

Vanhaan raitiotiehen verrattuna vastarakennetussa raitiotiessä on vähemmän päällysrakennetehtäviä. Uutta kiskoa ei tarvitse vaihtaa, sepelirata on juuri tuettu eikä asfalttia tarvitse uusia. Kaikki tekniset käyttöosat ovat vasta elinkaarensa alussa, joten huolto on lähinnä ennakoivaa ylläpitoa. Parin vuoden aikana kunnossapidossa on päästy tekemään lähes kaikkia huoltoja ja työ hoituu jo rutiinilla.

– Aina puolen vuoden ja vuoden välein tehdään tietyt määräaikaishuollot. Nyt olemme tehneet sähkösyöttöasemien suurempia huoltoja, seuraavaksi vuorossa on taas pienempiä tarkastuksia. Talven jälkeen, pakkasten laannuttua, listalla odottavat myös tietyt radan kunnon tarkastukset ja puhtaanapitotehtävät, Heinonkoski kertoo.

Tänä vuonna ja lähivuosina kunnossapidossa on myös otettava huomioon Tampereen raitiotien osan 2 rakennustyöt.

Raitiotien kunnossapito on jo osa Tampereen arkea

Tampereella on jo totuttu ratikan näkymiseen kaupunkikuvassa, ja suurin osa huoltotöihin tarvittavista koneista ovat tuttuja rakennusvaiheesta. Kunnossapidon pääasiallinen työkone Tampereen raiteilla on Unimog-ajoneuvo, johon voi liittää lukuisia lisälaitteita työn tarpeen mukaan. Unimogin lisäksi radalla työskennellään kiskopyöräkaivinkoneella ja Lännen traktorikaivurilla.

– Meillä on ollut koulutuksia uusiin työvälineisiin ja koneisiin liittyen, jotta niiden turvallinen käyttö voidaan varmistaa. NRC Groupilla panostetaan muutenkin paljon turvallisuuteen. Olemme luoneet uudenlaisia turvallisuuden toimintaohjeita yhdessä asentajien kanssa. He tuovat esiin näkökulmia, joita toimistohenkilöt eivät aina tunnista, Heinonkoski sanoo.

Raitiotien kunnossapito vaatii yhteistyötä eri tahojen kesken. Ratajohto vaikuttaa kaupungin muihin kunnossapitotöihin, ja radan läheisyydessä tehtävät työt pitää aikatauluttaa huolella liikennekatkosten estämiseksi. Lisäksi nyt talvella pitää esimerkiksi huomioida, ettei aurattava lumi päädy radalle tai näköesteeksi ratikkakuskille. Kunnossapitoallianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, NRC Group ja YIT Suomi Oy.

Voit lukea lisää Tampereen Ratikan kunnossapidosta

Ratikka-aika-verkkojulkaisusta.

Lue lisää raitioteiden rakentamisesta ja kunnossapidosta