”Uudella sopimuskaudella hyödynnämme jo laajaa ja perusteellista kokemustamme alueesta. Kehitämme toimintaa myös jatkuvasti yhdessä asiakkaan kanssa. Vastuullamme on varmistaa, että junaliikenne pystyy kulkemaan sovitusti, ja että sähkörata ja sen laitteet pysyvät kunnossa mahdollisimman pitkään”, kertoo NRC Groupin projektipäällikkö Niko Piittinen.
Helsingin käyttökeskusalueella 1000 kilometriä kunnossapidettävää sähkörataa
Helsingin käyttökeskusalueen sähköradan ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoon kuuluu muun muassa noin 1000 ratakilometriä sähköistettyä rataa, 23 kappaletta 110 kV (kilovoltin) syöttöasemia, noin 17,5 kilometriä korkeajännitteistä 110 kV linjaa, noin 2800 kappaletta valaisimia, noin 46 muuntamoa ja noin 167 vaihteenlämmitysmuuntajaa. Kunnossapitoon sisältyy lisäksi mm. siltojen sähkötekninen kunnossapito sekä sähköratajärjestelmien, vahvavirtajärjestelmien ja muiden erikoisjärjestelmien kunnossapito sekä muut sähkötekniset tehtävät.
"Uusi sopimus alkaa tehokkaalla valmistautumisjaksolla, jonka tavoitteena on luoda edellytykset kunnossapitoprojektin sujuvalle aloitukselle heti sopimuskauden alusta alkaen", Niko Piittinen mainitsee.
Valmistautumisjaksolla käydään tilaajan edustajien kanssa läpi mm. sähköradan, vahvavirtalaitteiden ja alueiden kunto sekä dokumentaation ajantasaisuus.
Erityisammattilaiset ja yhteiset toimintatavat varmistavat laadukkaan sähkökunnossapidon
Laadukas ja hyvin hoidettu sähkökunnossapito parantaa rautateiden käytettävyyttä ja vähentää investointitarpeita. Korjausmäärät pidetään kurissa tekemällä mahdollisimman laadukasta ja huolellista työtä.
Sähköradalla työskentely vaatii erityistä ammattitaitoa, johon NRC Groupin henkilöstöä koulutetaan säännöllisesti. Koulutuksia järjestetään muun muassa ratadokumentaatioon, sähköradan komponentteihin ja radan huoltoihin liittyen. Myös aktiivisuus vastuullisuus- ja turvallisuusasioissa ovat osa NRC Groupin toimintakulttuuria.
”Painotamme erityisesti ennakoivaa turvallisuustyötä. Sähkörata on toimintaympäristönä hyvin erityinen, ja teemme turvallisuussuunnitelmia, riskienarviointeja ja turvallisuushavaintoja jo ennen kuin mitään on sattunut. Työmailla pidettävissä turvallisuustuokioissa käydään yhdessä läpi mahdollisia riskejä ja miten ne ovat estettävissä. Tuokioissa käsitellään myös yleisiä turvallisuusohjeistuksia erilaisiin tilanteisiin”, Niko Piittinen toteaa.
Aktiivinen ja ennakoiva vuoropuhelu asiakkaan kanssa parantaa osaltaan radan kestoa ja vähentää äkillisiä vika- ja häiriötilanteita.
”Kerromme asiakkaalle avoimesti, jos vaikkapa havaitsemme, että joissakin paikoissa on tarvetta lisähuollolle tai laiteinvestoinneille. Myös digitalisaatio auttaa sähkökunnossapitäjän arjessa. Iso osa dokumentaatiosta, kuten esimerkiksi huoltopöytäkirjat, tallennetaan sähköiseen muotoon, mikä nopeuttaa ja helpottaa sähkökunnossapitäjän työtä”, Piittinen lisää.
Sähkökunnossapitäjä on aina valmiina
Sähkökunnossapito edellyttää päivystystä vuorokauden ympäri. Työtä tehdään vuoroissa, jotta mahdolliset vika- ja häiriötilanteet pystytään hoitamaan mahdollisimman ripeästi. Tyypillisiä vika- tai häiriötilanteita ovat esimerkiksi ajojohdinjärjestelmän viat sekä tiedonsiirtoon ja rata-alueiden valaistukseen liittyvät viat. Junaliikenteeseen voi aiheutua keskeytyksiä esimerkiksi myrskyissä puiden kaatumisten vuoksi, mitkä puolestaan voivat vaurioittaa ratajohtorakenteita. Häiriöiden korjauksissa on tärkeää reagoida nopeasti, jotta aineelliset vahingot saadaan minimoitua ja junaliikenne palautettua normaaliksi mahdollisimman pian.