Erikoisosaamisemme näkyy uusissa sähkörakentamisen urakoissa

Olemme voittaneet kilpailutukset kolmessa sähkörakentamisen urakassa Etelä-Suomessa. Sopimusten arvo on yhteensä noin 4,5 miljoonaa euroa. Kohteet ovat Helsingin Roihupellon metrovarikon kiinteistösähköjen uusiminen, Kukkolan sähköaseman uudistaminen Hämeenlinnan eteläpuolella sekä Rantaradalla tehtävät asetinlaitteen virransyöttö- ja akustouusinnat. Projektien avulla varmistamme juna- ja metroliikenteen toimivuutta sekä parannamme raideliikenteen sähköjärjestelmien luotettavuutta ja kunnossapidettävyyttä. 

Jaa

Roihupellon metrovarikon kiinteistösähköt saneerataan kokonaan

Roihupellon metrovarikolla toteutetaan sekä vanhan että uuden metrojunien säilytyshallin sähkösaneeraus, jossa metrovarikon sähköt uusitaan vaiheittain. Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteen metrojunat säilytetään, huolletaan ja korjataan Roihupellon metrovarikolla. 

”Varikko on töiden aikana käytössä ympärivuorokautisesti, joten töitä sovitetaan tarkasti yhteen varikon käyttäjien kanssa koko projektin ajan. Projekti toteutetaan käytössä olevassa varikkoympäristössä ja käyttöönotto tapahtuu vaiheittain. Uuden asennuksen käyttöönoton jälkeen voidaan aina vanha järjestelmä purkaa”, NRC Groupin projektipäällikkö Jere Lappalainen kertoo. 

Työnsuunnittelu ja työmaan perustaminen ovat jo käynnissä ja joulukuussa aloitetaan valmistelevia töitä säilytyshalleissa. 

Riihimäki–Tampere-rataosan keskeinen sähköasema uusitaan

Riihimäen ja Tampereen väliselle rautatielle sähköä syöttävä Kukkolan sähkönsyöttöasema uusitaan kauttaaltaan. 

”Sähkönsyöttöasema on rakennettu 1970-luvulla ja se alkaa olla käyttöikänsä loppuvaiheessa. Asema on keskeinen osa pääradan sähkönsyöttöjärjestelmää, ja uusimme kokonaisuudessaan sen laitetilan, ulkokentän laitteet, ohjauskaapeloinnin sekä automaatiolaitteet”, projektipäällikkö Vesa-Matti Koskinen NRC Groupista toteaa. 

Projekti on jatkumoa Väyläviraston pääradan sähkönsyöttöasemien uusimishankkeelle, joka alkoi vuonna 2024 Keravan Kytömaalta, jatkui kuluvana vuonna Hyvinkään Pikkusuolle ja etenee ensi vuonna Hämeenlinnan Kukkolaan. Työt Kukkolassa alkavat ensi vuoden maaliskuussa ja kestävät loppuvuoteen. 

Rantaradalle uutta akusto- ja virransyöttötekniikkaa junaliikenteen varmistamiseksi

Rantaradalla on aloitettu neljän Ganz-tyypin asetinlaitteen UPS- ja akustouusinnat Pohjankurun, Salon, Piikkiön ja Paimion liikennepaikoilla. 

”Itse asetinlaitteeseen emme tee muutoksia, ainoastaan vanha UPS-pohjainen virransyöttö ja akustot uusitaan tässä projektissa. Uuden UPS-järjestelmän käyttöönotolla saadaan radan ohjausjärjestelmään lisää luotettavuutta ja järjestelmän kunnossapidettävyys paranee”, NRC Groupin projektipäällikkö Mika Kontkanen mainitsee. 

Rantaradalla toteutettavat työt vaativat huolellista ennakkosuunnittelua ja aikataulutusta, koska uudet laitteet tulevat vanhojen tilalle ja vanha käytössä oleva järjestelmä joudutaan ensin purkamaan. Töiden aikana asetinlaitteeseen syötetäänkin sähkö varavoimageneraattorilla. Projekti on käynnistynyt marraskuun alussa ja se valmistuu ensi vuoden maaliskuussa. Työt toteutetaan normaalien liikennetaukojen aikana, joten töistä ei aiheudu poikkeuksia junaliikenteeseen.