Korjaamme raitiotietä Helsingin Mannerheimintiellä

NRC Group korjaa raitiotietä Helsingin Mannerheimintiellä, projektin arvo on noin 3 miljoonaa euroa. Projektiin sisältyy kaupunkiraitiotien päällysrakennetyöt välillä Postikatu-Reijolankatu. Työt aloitettiin toukokuussa ja valmista arvioidaan olevan vuoden 2025 loppuun mennessä. Projekti on osa Helsingin kaupungin tilaamaa ja VM Suomalaisen toteuttamaa Mannerheimintien peruskorjausta. Nyt töitä tehdään peruskorjauksen ensimmäisessä vaiheessa välillä Postikatu-Runeberginkatu.

Jaa:

– Erityisen haastavan ja siksi myös mielenkiintoisen projektista tekee työmaan sijainti Helsingin paraatipaikalla, liikenteen solmukohdassa. Myös töiden yhteensovittaminen työmaan muiden toimijoiden kanssa vaatii hyvää ja avointa yhteistyötä, toteaa NRC Groupin projektipäällikkö Veera Koskela.

– Vanhoja katurakenteita avattaessa löytyy aina yllätyksiä, jotka voivat vaikuttaa työmaan aikatauluihin ja toteutukseen, hyvä yhteispeli kaikkien toimijoiden kesken on onnistumisen kannalta keskeistä, jatkaa Veera.

Raitiotien kiskojen asennus vaatii tarkkuutta, erikoisosaamista ja huolellista suunnittelua

Päällysrakennetöihin sisältyy uuden raitiotiekiskon asennus 2,6 km matkalle. Raiteet rakennetaan 18 metriä pitkistä kiskojanoista, jotka asennetaan millimetrien tarkkuudella runkomelumattojen, asennuskuutioiden ja puukilojen varaan. Työssä keskeisessä roolissa ovatkin mittaamisen ammattilaiset ja erilaiset mittavälineet kuten luotilangat ja takymetrit.

Kiskot asennetaan kiskoja varten tehdyillä kiskonnostosaksilla ja ajoneuvonosturilla. Kiskojen asennuksen jälkeen vielä varmistetaan betonipainoilla ja vanteilla raiteiden paikallaan pysyminen, jonka jälkeen kiskojen alle valetaan betonilaatta. Tasaisen, sujuvan ja hiljaisen ratikkamatkan viimeistelee huolellinen kiskojen hitsaus, joka toteutetaan millimetrin kymmenysten tarkkuudella. Kiskojen hitsaus vaatii erityisammattitaitoa, jossa laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi huomioidaan esimerkiksi kiskon esi- ja jälkilämmöt ja myös lämpötila, jossa hitsaus suoritetaan.

Päällysrakennetyön viimeistelee laadun varmistus tarkastusmittauksella. Kun raide on hyväksytyssä asemassa, voidaan kiskon ja betonin välinen rako bitumoida kiinni, jonka jälkeen kiskot odottavatkin jo kadunrakennuksen pintoja ympärilleen ja raitiovaunua kuljettamaan matkustajia tasaisesti ja turvallisesti pitkin Mannerheimintietä.

Lue lisää raitioteiden rakentamisesta