Turun ratapihalle kiviaineksia läheltä toimitettuna ja meno-paluu kuljetuksia hyödyntäen

NRC Group on sopinut NCC:n kanssa lähes 200 000 tonnin kiviainestoimituksista Turun ratapihan parannusurakkaan. Sopimus sisältää myös maa-aineksien vastaanottoa. Rakennamme kestävää liikenneinfraa. Kestävämpi infra ei tarkoita ainoastaan lujuudeltaan parempaa, vaan sellaista infraa, jota myös rakennetaan vastuullisesti ja ilmasto huomioiden. Ilmastotyö vaatii onnistuakseen yhteistyötä ja jatkuvaa huomiota.

Jaa:

– Kiviainestoimituksissa matkan pituudella on merkitystä, sillä kuljetusten osuus kokonaishinnassa on merkittävä. Painavan materiaalin kuljettaminen tuottaa myös hiilidioksidipäästöjä, joten läheltä toimitettava materiaali oli meille tässä yhteistyössä tärkeää. Ratapihatyömaa sijaitsee keskeisellä paikalla ja työmaaliikenteen minimointi parantaa turvallisuutta ja vähentää haittoja alueen asukkaille ja muille käyttäjille. NCC:n meno-paluu kuormien malli mahdollisti monta meille tärkeää asiaa tällä projektilla, toteaa projektipäällikkö Jarkko Kupiainen NRC Groupista.

Turun ratapihan parannusurakassa uudistetaan alueen raideinfra sekä henkilöliikenteen- ja autojunan lastauslaiturit ja uusitaan ratapihan sähköistys ja valaistus. Hanke sisältää ratarakentamiseen liittyviä töitä ja erilaisia taitorakenteita, kuten laiturikatoksia, porrasyhteyksiä sekä pohjanvahvistustoimenpiteitä, kuten paalutuksia ja paalulaattoja.

– Turun ratapihan parannusurakka on merkittävä infrahanke, johon on hienoa päästä toimittamaan lähellä tuotettuja kiviaineksia. Hankkeessa toteutetaan osin myös NCC:n One-Stop-Shop -konseptia, jonka mukaisesti NRC toimittaa osan projektin ylijäämämaista maanvastaanottoomme. Meno-paluu kuormilla voimme vähentää tyhjiä ajoja ja pienentää osaltamme liikenteen päästöjä, sanoo Pertti Peltomaa, maajohtaja, NCC Industry.

Työt ratapihalla on aloitettu kesäkuussa ja urakan arvioidaan valmistuvan vuonna 2025. Projekti on osa Väyläviraston Kupittaa–Turku-ratahanketta.

Olemme asettaneet toiminnallemme merkittäviä päästövähennystavoitteita ja tavoitteena on olla Suomessa, oman toimintamme osalta, hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Hiilitiekartta on työkalu, joka auttaa matkalla kohti hiilineutraaliustavoitettamme. Ilmastotyössä onnistumisen avain on sen sisällyttäminen osaksi jokapäiväistä työtä ja toimintatapoja. Yhteistyö on edellytys tulevaisuuden kestävän infran rakentamiseen.

Lue lisää Hiilitiekartasta
Lue lisää Turun ratapihan uudistuksesta