NRC Groupin ammattitaito näkyy Tampereen raitiotiessä

Tampereen raitiotien rakentaminen on edennyt suunnitellusti: Pyynikintorin ja Santalahden välinen osuus valmistui aikataulussa.

Jaa:

”Saimme työt valmiiksi suunnitellussa aikataulussa, ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Alueen koeajot on nyt tehty ja rata on valmis 7. elokuuta käynnistyvään liikenteeseen”, Raitiotieallianssin projektipäällikkö, NRC:n Sari Valjus kertoo.

Valmistuneen Pyynikintorin ja Santalahden välisen osuuden ratainfran koeajot tehtiin heinäkuun alkupuolella. Rataosa ajettiin läpi ensin hitaalla nopeudella ja sen jälkeen liikennöintinopeuksien mukaan. Testejä tehtiin sekä yhdellä että kahdella vaunulla.

“Ratainfran osalta koeajot uudella rataosuudella on saatu valmiiksi, ja kaiken kaikkiaan koeajot menivät todella hyvin. Muutamia pieniä muutostarpeita löydettiin, mutta juuri siksi koeajoja järjestetään, että varmistetaan rakenteiden ja järjestelmien toimivuus ennen matkustajaliikenteen alkua”, Raitiotieallianssin käyttöönoton projekti-insinööri Petra Brunnila NRC Groupilta summaa.

NRC Group vastaa Tampereen raitiotien päällysrakennetöistä. Pyynikintorin ja Santalahden välisen raitiotien pituus on kokonaisuudessaan noin kaksi kilometriä, ja koeajoissa todennettiin raiteen ajettavuus ja koko päällysrakenteen toimivuus. Samalla arvioitiin liikennemerkkien, opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä.

“Pyynikintorin ja Santalahden välisen osuuden raitiotiestä noin puolet on kiintoraidetta ja puolet sepelirataa. Päällysrakenteen osalta tarkkailimme koeajoissa radan käyttäytymistä vaunun painon alla sekä vaunun kiskopyörien kontaktia radan kanssa”, Raitiotieallianssin päällysrakenteen työmaamestari, NRC Groupin Arttu Nisula kertoo.

Lisäksi NRC Group vastaa Tampereen raitiotien teknisistä järjestelmistä ja ratajohdosta, joiden toimivuus valmistuneella osuudella testattiin ratainfran koeajoissa.

"Valmistuneelle osuudelle ajojohdinta asennettiin kaikkiaan noin kuusi kilometriä ja koeajoissa ratajohdon testaus meni suunnitellusti. Koeajoissa tarkkailtiin sähköradan ajojohtimien toimintaa eri kohdissa ja erityisen tärkeä tarkkailun kohde oli ajojohtimien asema vaunun virroittimeen nähden”, ratajohdon työmaapäällikkö Ari Valaja NRC Groupilta mainitsee.

Myös Santalahden ja Lentävänniemen välillä raitiotien rakentaminen edennyt tavoitteen mukaisesti

Raitiotien rakentaminen jatkuu Santalahti-Hiedanranta-Lentävänniemi–välillä koko loppuvuoden. Hiedanrannassa on käynnissä ratapohjien teko sekä radan päällysrakennetyöt. Lentävänniemen alueella on päästy myös jo sähköratatöihin, eli sähköratapylväiden varusteluihin ja ajojohdinasennuksiin. Lisäksi alueella asennetaan kesän aikana raitiotien vaatimia teknisiä järjestelmiä. Myös Hiedanrannassa on tavoitteena aloittaa loppuvuodesta raitiotien sähköratatyöt.

Santalahden ja Lentävänniemen välisellä osuudella on kolme sähkönsyöttöasemaa, joiden varustelusta ja käyttöönotosta NRC Group vastaa. Lentävänniemessä sijaitsevan sähkönsyöttöaseman varustelu on valmistunut. Hiedanrannassa sijaitsee kaksi sähkönsyöttöasemaa, joista toisella on käynnissä varustelu ja toisen laiteasennukset on tarkoitus aloittaa tulevana syksynä.

Rakentamistyöt Santalahden ja Lentävänniemen välillä on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2024 aikana, jolloin liikenne Lentävänniemeen on mahdollista aloittaa alkuvuonna 2025.