Aloitamme Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamisen osana allianssia

Tampereen kaupunginvaltuusto ja Pirkkalan kunnanvaltuusto päättivät eilen 21.10.2024 kokouksissaan raitiotien rakentamisesta vaiheittain. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Pirkkalan Partolaan sekä Tampereen Niihaman pysäkille saakka. Toisessa vaiheessa raitiotien rakentamista jatketaan Partolasta Suupalle sekä Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista. Tampereen Raitiotie Oy toimii raitiotien rakentamisen tilaajana.

Jaa
Kuva: Tampereen ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi / Wille Nyyssönen

Rakentaminen käynnistyy joulukuussa

Tavoitteena on, että Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi aloittaa rakentamisen osuuksilla Sorin aukio-Partola sekä Kaupin kampus-Niihama joulukuun alkupuolella. Ensimmäisessä työvaiheessa tehdään työnaikaisia liikennejärjestelyjä, joilla pyritään varmistamaan sujuva ja turvallinen liikenne kaikille kulkumuodoille rakentamisen aikana. Seuraavaksi aloitetaan maanrakennustyöt, jotka sisältävät mm. putki- ja johtosiirtoja. Rakennustöiden aloittamisesta ja etenemisestä tiedotetaan tarkemmin lähempänä aloitusajankohtaa.

Koko rakentamisen ajan raitiotien läheisyydessä sijaitseviin kiinteistöihin, yrityksiin ja asiointipaikkoihin säilyvät kulkuyhteydet. Liikennejärjestelyt toteutetaan töiden aikana pitkälti niin, että ne vastaavat raitiotien valmistumisen mukaista tilannetta

  • Lähtökohtana on, että järjestelyt ovat aina turvalliset kaikille liikkujille ja muutoksia työn aikana tulisi mahdollisimman vähän. Ajoneuvoliikenteelle järjestetään töiden aikana aina vähintään yhdet ajokaistat kumpaankin suuntaan, ja jalankulun ja pyöräilyn reitit ohjataan työmaiden ohi turvallisesti. Pelastusajoneuvojen sekä huolto- ja jakeluliikenteen reitit varmistetaan kaikissa vaiheissa, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus NRC Groupilta kertoo.

Ensimmäisen vaiheen rakentamisen on tarkoitus valmistua elokuussa 2028. Tavoitteena on, että toinen vaihe Partolasta Pirkkalan Suupalle ja Niihaman pysäkiltä Linnainmaalle käynnistyy toukokuussa 2028 ja valmistuu tammikuussa 2032.

Kuva: Tampereen ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi

NRC Groupin vankka kokemus ratojen rakennuksesta tukee osaltaan raitiotiehankkeen menestyksekästä toteutusta

  • Olemme iloisia ja kiitollisia luottamuksesta saadessamme aloittaa uuden raitiotieprojektin yhdessä allianssikumppaneidemme kanssa. Meillä on vankka kokemus allianssimallista ja yli 160 vuoden kokemus ratojen rakentamisesta sekä raideliikenteen sähköistämisestä ja ohjausjärjestelmistä. Tälläkin hetkellä olemme mukana Kruunusillat-raitiotieallianssissa ja Tampereen Raitiotieallianssissa, sekä Turun raitiotien suunnitteluvaiheessa. Lisäksi Tampereen raitiotien ensimmäinen osuus ja Raide-Jokeri ovat jo jonkin aikaa kuljettaneet sujuvasti ja turvallisesti matkustajia", kertoo NRC Groupin toimitusjohtaja Harri Lukkarinen.

Sekä Helsingin että Tampereen raitiotieprojekteissa on hyvän ennakkosuunnittelun ja allianssikumppaneiden - mukaan lukien tilaajat, rakentajat ja suunnittelijat - saumattoman yhteistyön tuloksena testattu menestyksekkäästi uusia materiaaleja, teknisiä ratkaisuja ja työmenetelmiä. Aikaisemmista projekteista saatuja oppeja tullaan varmasti hyödyntämään myös uusissa raitiotieprojekteissa.

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie lyhyesti

Vaihe 1: Sorin aukio-Partola ja Kaupin kampus-Niihama

  • Aikataulu: Rakentaminen alkaa loppuvuodesta 2024 ja valmistuu elokuussa 2028.
  • Pituus: noin 7,1 kilometriä
  • Pysäkit: Rakennetaan 8 pysäkkiparia, joista Pirkkalassa Partolan ja Tampereella Niihaman pysäkit toimivat väliaikaisina päätepysäkkeinä.
  • Sähkönsyöttöasemat: Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan neljä sähkönsyöttöasemaa
  • Raitiotien toteutuskustannus: 209,57 milj. €

Vaihe 2: Partola-Pirkkala (Suuppa) ja Niihama-Linnainmaa

  • Aikataulu: Rakentaminen alkaa toukokuussa 2028 ja valmistuu tammikuussa 2032.
  • Pituus: noin 6,6 kilometriä
  • Pysäkit: Rakennetaan 7 pysäkkiparia lisää, lopulliset päätepysäkit rakennetaan Pirkkalan Suupalle ja Tampereen Linnainmaalle.
  • Sähkönsyöttöasemat: Rakennetaan viisi sähkönsyöttöasemaa
  • Päätöksenteko: Edellyttää valtiontuen varmistumisen sekä kunnan- ja kaupunginhallituksen käsittelyt
  • Raitiotien toteutuskustannus: 147,95 milj. €

Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie yhteensä

  • Kokonaispituus: Raitiotien kokonaispituus on noin 13,6 kilometriä.
  • Pysäkit: Raitiotielle rakennetaan yhteensä 15 pysäkkiparia.
  • Sähkönsyöttöasemat: Raitiotielle rakennetaan yhdeksän sähkönsyöttöasemaa.
  • Raitiotien toteutuskustannus: 357,52 milj. € (sisältää myös kehitysvaiheen 12,80 milj. €)

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Infra Oy.