Raitiotien korjaus Helsingin paraatipaikalla on täydessä vauhdissa

Elokuisena keskiviikkona ovat työt täydessä vauhdissa raitiotietyömaalla Helsingin Mannerheimintiellä. Edellisten viikkojen sateisista keleistä huolimatta ovat toukokuussa aloitetut työt edenneet mallikkaasti. Työmaa on ohittanut Kansallismuseon ja etenee kohti Oopperataloa.

Jaa:

Käynnissä on kiskojen mittaus sekä valujen asemointi

Kiskoja asennettu jo reilusti yli kilometri

Helsingin paraatipaikalla on meneillään Mannerheimintien peruskorjaus välillä Postikatu - Reijolankatu. Päällysrakennetöitä tehdään Postikadun ja Runeberginkadun välillä, ja parhaillaan alueella tehdään raitiotiekiskojen asennusta.

Raitiotieraidetta on ehditty asentaa elokuun puoliväliin mennessä noin 1,5 kilometrin verran. Pohjalaattaa on valettuna reilun kilometrin matkalle. Täysin valmiiksi on saatu rakennettua raiteita noin 1050 metriä. Koko projektin aikana asennetaan raitiotieraidetta yli viisi kilometriä. Raiteiden asentaminen vaatii paitsi tarkkuutta ja huolellista suunnittelua, myös tilaa, sillä raiteet rakennetaan 18 metriä pitkistä kiskojanoista, joiden asentaminen on millintarkkaa työtä.

”Aloitimme työt rakentamalla Arkadiankadun ja Töölönlahdenkadun välille noin 200 metriä yhtä raidetta, sillä tilaa oli liian vähän molempien raiteiden rakentamiseksi samanaikaisesti. Töölönlahdenkadusta pohjoiseen olemme pystyneet tekemään kaksoisraidetta suunnitelman mukaisesti. Tavoitteena on saada Runeberginkadun ja Postikadun väli valmiiksi vuoden loppuun mennessä”, kertoo NRC Groupin työmaapäällikkö Tomi Salo.

Tarkkuutta vaativassa työssä laatu on ykkönen

”Olemme saaneet runsaasti palautetta niin tilaajalta, pääurakoitsijalta kuin toisilta urakoitsijoiltakin siitä, että olemme onnistuneet tekemään näin nopealla ja tehokkaalla tavalla suurta tarkkuutta vaativaa työtä. Tehokkaat toimintatapamme ovat herättäneet jopa hieman ihmetystä!”, Salo jatkaa.

Erityisen hienona saavutuksena Salo pitää kaikkien tähän mennessä tehtyjen 110 hitsin saamista läpi valvojan tarkastuksesta ilman ylimääräisiä korjaustoimenpiteitä. Hyviin suorituksiin on päästy, sillä yhteistyö toimii erinomaisesti ja kaikki auttavat toinen toisiaan.

Käynnissä oli raiteen asemointia raitiotietyömaalla

”Osallistuimme kaikki yhteiseen innovointiin ja hitsausryhmän auttamiseen työn helpottamiseksi sekä laadun pysymiseksi hyvällä tasolla. Olemme ylipäänsä löytäneet meille sopivimman ja tehokkaimman tavan työskennellä; työmaan pidämme koko ajan siistinä, ja Lean-periaatteiden mukaisesti pyrimme välttämään turhaa tekemistä ja noudattamaan ennalta sovittua ja aikataulua. Turha kiirehtiminen ja koheltaminen on jäänyt pois”, Salo toteaa.

Salo kertoo, että myös pääurakoitsija on kiitellyt NRC Groupin väkeä toimivasta työn rytmityksestä. Myös projektin hyvän tiimihengen ja sujuvan yhteistyön eri urakoitsijoiden välillä hän näkee myös erityisen arvokkaina seikkoina.

”Hyvä tiimihenki näkyy esimerkiksi siinä, että kaikki eteen tulleet haasteet olemme saaneet taklattua yhdessä ratkaisuja miettimällä. Olemme myös yhdessä sitoutuneet pienentämään työmaan ympäristövaikutuksia käyttämällä sähkötyökaluja polttomoottorikäyttöisten sijasta aina kuin se on suinkin mahdollista”.

Raiteet rakennetaan 18 metriä pitkistä kiskojanoista, joiden asentaminen on millintarkkaa työtä

Hanke on osa Helsingin Mannerheimintien peruskorjausta, joka on tähän mennessä Helsingin suurin katutyö. Tilaajana toimii Helsingin kaupunki ja pääurakoitsijana VM Suomalainen. NRC Group vastaa raitioteiden rakentamisesta, ja projektin arvo on noin kolme miljoonaa euroa. Hanke valmistuu vuoden 2025 loppuun mennessä.

Lue lisää