Olemme mukana allianssissa rakentamassa raitiotietä Turkuun

Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: NRC Group, GRK, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen.

Jaa:
Havainnekuva Turun kaupunki, Idis Design

Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. NRC Group Finland Oy:n, GRK Suomi Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.

Turkuun suunnitellaan 12 kilometrin mittaista raitiotietä satamasta keskustaan ja Varissuolle. Turun kaupunginvaltuuston on mahdollista päättää raitiotien rakentamisesta loppuvuonna 2025. Alustavan arvion perusteella raitiotien rakentuminen voisi ajoittua vuosille 2026–2031 ja liikennöinti käynnistyä 2030-luvun alussa. Kyseessä on mittava kaupunkikehityshanke, joka kasvattaa Turun joukkoliikenteen kapasiteettia, vauhdittaa kaupungin kasvua ja tukee kaupungin ilmastotavoitteiden saavuttamista.

”Allianssi laatii Satama–Varissuo yleissuunnitelman pohjalta tarkemman toteutussuunnitelman sekä määrittelee mahdollista rakentamisvaihetta ohjaavan tavoitekustannuksen, joka sitoo kaikkia allianssiosapuolia”, sanoo Turun Raitiotie Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Turun omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen.

”Kilpailu oli alusta saakka erittäin korkeatasoinen ja tasainen. Kiitos kaikille mukana olleille. On ollut hienoa nähdä, että hankkeemme kiinnostaa laajasti alan yhtiöitä,” sanoo Turun Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Juha Saarikoski.

”Voitettu allianssihanke on erinomainen osoitus meidän ja yhteistyökumppaneidemme yhteisestä vahvasta ammattitaidosta ja osaamisesta vaativassa raitiotien ja infrarakentamisen ympäristössä. Tiukassa kilpailussa allianssitiimimme pärjäsi hienosti sekä tarjousaineiston laadinnassa että työpajoissa,” NRC Groupin raitiotiedivisioonan johtaja Jouni Kekäle kiittää.

Kehitysvaihe alkaa – sen aikana valmistellaan raitiotien toteutusta

Mittava hanke toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija muodostavat yhteisen projektiorganisaation. GRK ja NRC Group ovat mukana allianssissa rakentajina, Ramboll ja Sweco puolestaan suunnittelijoina. GRK toimii hankkeessa osin myös konsulttina ratateknisten järjestelmien osalta.

Hanke koostuu kahdesta vaiheesta, eli kehitys- ja toteutusvaiheesta. Turun Raitiotie Oy on 19.3. valinnut allianssin palveluntuottajat heti huhtikuun alussa käynnistyvään kehitysvaiheeseen, jonka aikana laaditaan toteutussuunnitelma ja valmistellaan hankkeen toteutusta.

Allianssiurakoille tyypilliseen tapaan toteutusvaiheeseen siirtymisestä tehdään erillinen päätös. Varsinaisiin rakennustöihin voidaan siirtyä, mikäli Turun kaupunginvaltuusto tekee hankkeesta investointipäätöksen loppuvuonna 2025. Valtuusto tekee päätöksen raitiotien toteutussuunnitelman, tarkentuvien vaikutusarvioiden ja vahvistuneen kustannusarvion perusteella.

Lisätiedot hankkeesta:

  • Turkuun suunnitellaan raitiotietä, jonka ensimmäinen vaihe on sen rakentaminen Satamasta keskustaan ja Varissuolle.
  • Rakentamispäätös tehdään loppuvuonna 2025. Mikäli se on myönteinen, alkaa rakentaminen, joka ajoittuu vuosille 2026–2031. Liikennöinti käynnistyy 2030-luvun alussa.
  • Rakentamisen tavoitebudjetti on 344 miljoonaa euroa ja kaluston 42 miljoonaa euroa.
  • Lisäoptiona hankintaan kuuluu liittyviä hankkeita noin 70 miljoonan euron arvosta sekä ratainfran ylläpito noin 2 miljoonaa euroa/vuosi.
  • Satamasta keskustan kautta Varissuolle kulkevan raitotien pituus on noin 12 kilometriä ja matkalla on suunnitelmien mukaan 19 pysäkkiä.
  • Raitiotien vuoroväli on 7,5 minuuttia.
  • 600 metrin etäisyydellä Satama-Varissuon raitiotiepysäkeistä vuonna 2050 asuu 30 prosenttia turkulaisista ja sijaitsee 46 prosenttia työpaikoista.
  • https://www.turku.fi/raitiotie