Raitiotieallianssin muodostavat tilaajaosapuolet Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajaosapuolet NRC Group Finland Oy, Sweco Finland Oy, YIT Suomi Oy ja AFRY.
Raitiotien osa 1 toteutettiin vuosina 2017–2021 ja se sisältää raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja yliopistolliselta sairaalalta Sorin aukiolle. Lisäksi on rakennettu varikko Hervantaan. Liikennöinti alkoi elokuussa 2021.
Raitiotien osa 2 toteutettiin vuosina 2020–2025, ja se sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta.
Osa 2 rakennettiin vaiheittain siten, että osa 2 A (Pyynikintori-Santalahti) valmistui ja raitioliikenne aloitettiin vuonna 2023.
Osalla 2 B (Santalahti-Lentävänniemi) rakentaminen alkoi maaliskuussa 2022. Tämän osuuden rakentamisen ehtona oli, että Näsijärven täyttöön liittyvät lupakysymykset ratkaistaan ennen rakentamisen alkua. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi joulukuussa 2021 Näsijärven täyttölupaa koskevan valituksen. Santalahti–Lentävänniemi-osuus valmistui joulukuussa 2024, ja raitioliikenne Lentävänniemeen alkoi tammikuussa 2025.