Kunnossapitoalueen laajuus on yhteensä noin 470 raidekilometriä ja se sisältää 370 vaihdetta sekä 159 tasoristeystä. Kokonaisuuteen kuuluvat myös radan turvalaitteet, joihin sisältyy muun muassa raidevirtapiirejä ja akselinlaskentaosuuksia. Ratapölkkyjä uusitaan vuositasolla vähintään 500 kappaletta. Alue on hyvin vaihteleva: Kokkolasta Ouluun ulottuva noin 280 raidekilometrin osuus on nopean liikenteen rataa. Raaheen kulkeva osuus sekä Ylivieska-Iisalmi ovat tärkeitä tavaraliikenneväyliä. Lisäksi alueeseen kuuluu vähäliikenteisten Haapajärvi-Saarijärvi rataosien päivystys ja viankorjaus.
Kunnossapito suunnitellaan huolellisesti ennakkoon
Ennakoivalla ja oikein kohdistetulla kunnossapidolla saamme henkilö- ja tavaraliikenteen kulkemaan sujuvasti joka säällä. Olemme toimineet rataosan kunnossapitäjänä vuodesta 2020 lähtien, joten meillä on erinomaista kokemusta ja osaamista alueen erityispiirteistä ja kunnossapidon tarpeista.
Alueella on kunnossapitotarpeiltaan hyvin erilaisia osuuksia. Päärata Kokkolasta Ouluun on vaatimuksiltaan korkeimman kunnossapitoluokan rataosuus. Yksiraiteisilla rataosuuksilla puolestaan painottuu esimerkiksi tasoristeysten kunnossapito.
Radan kunnossapitoon kuuluu etukäteen määritellyn huoltokierron mukaisia töitä ympäri vuoden. Korjaus- ja kunnostussuunnitelmia tarkennetaan kiskojen ultraäänitarkastusten, kävelytarkastusten ja Meeri-radantarkastusvaunun antamien geometriatietojen pohjalta. Lisäksi alueita käydään läpi yhdessä tilaajan kanssa.
Pohjoisilla kunnossapitoalueilla on yhä paljon yksiraiteisia rataosuuksia. Niiden kunnossapidon suunnittelu vaatii tarkkuutta ja ammattitaitoa, sillä työt on ajoitettava tarkasti junaliikenteen ehdoilla Keväälle ja syksylle on kunnossapitoalueelle ajoitettu pidemmät työikkunat, jolloin liikenteen ollessa tauolla pystytään huoltamaan laajempia kokonaisuuksia kerralla.