Viemäri rakennetaan pääosin Lappeenrannan ratapihan reunaan huoltotien alle. Pääosa viemärilinjasta on rakennettu syksyn 2024 aikana. Alitusporaus tehdään helmikuun aikana tarkkuustyöntöporaamalla ja 1200 mm teräksinen suojaputki asennetaan noin 4–5 metrin syvyyteen, ratapihan kaikkien raiteiden ali.
Lappeenrannan ratapiha km287
Projektilla toteutetaan uuden, 800 mm betonisen runkoviemärin asennustyöt Lappeenrannan ratapihalla sisältäen 13 välikaivoa ja 65 metriä pitkän alituksen. Viemäri rakennetaan osittain ponttiseinin tuetussa kaivannossa, osin kaivantotuin ja osin avokaivantona. Vanha käytöstä poistuva 1950-luvulla rakennettu viemäri tyhjennetään jätevesistä ja täytetään murskeella, lisäksi raiteiden alainen osuus vaahtobetonoidaan, eli täytetään kevyellä ja kuohkealla pumpattavalla betonimassalla.
Aloitus ja arvioitu valmistuminen | Syyskuu 2024 - Heinäkuu 2025 |
Sijainti | Lappeenranta |
Tilaaja | Lappeenrannan Energiaverkot Oy |
Sopimuksen arvo | noin 1 miljoonaa € |
Uusi runkoviemärilinja otetaan käyttöön keväällä. Käyttöönoton aikana tehdään liitokset käytössä oleviin uuden linjan viemäreihin mittavin ohipumppauksin. Sijainnistaan huolimatta, työmaa on kaivuumassojen ja materiaalin käsittelyn osalta melko ahdas. Lisäksi lisähaasteita työn etenemiseen luo myös pohjavesi, joka etenkin linjan loppupäässä nousee putken selkää ylemmäs.
Töiden edetessä projektilta on löytynyt kaksi vanhaa polttoainesäiliötä, jotka on asianmukaisesti puhdistettu, poistettu ja toimitettu hävitykseen. Tämän lisäksi säiliöiden ympäristöstä on poistettu pieni määrä pilaantunutta maata – säiliöt ovat itsessään kuitenkin kestäneet ehjänä, eivätkä ole aiheuttaneet laajempaa maaperän pilaantumista.
Projektin aikaiset työt ovat vaikuttaneet Lappeenrannan ratapihan huoltoteiden käyttöön, mutta aktiivisella yhteydenpidolla kunnossapidon kanssa suuremmilta ongelmilta on vältytty. Työ on toistaiseksi edennyt pääosin suunnitellussa aikataulussa. Projektilla varmistetaan viemäriverkoston toimintaedellytykset tulevaisuudessakin.